Nya bud ska ge bättre anbud

För Gul linje till Älvsjö väntar ett par år med många stora upphandlingar. För att få in fler relevanta anbud och mer driv i produktionen tar förvaltning för utbyggd tunnelbana nu ett helhetsgrepp om upphandlingsstrategin.

Per Ling-Vannerus intill en karta över Gul linje till Älvsjö.

Att bygga Sveriges första tunnelbana med tunnelborrmaskin är ett mycket komplext uppdrag.

 – Nu utvecklar vi affärsmodellen för att säkerställa ett effektivt genomförande och ge leverantörerna rätt förutsättningar att leverera. Det innebär att vi ser över målbild, samverkan, utvärdering och incitament, säger förvaltningschef Per Ling-Vannerus.

Större tyngd på mervärden och kvalitet

Ett exempel är betydligt större tyngd på det som kallas mervärden och kvalitet i utvärderingen av upphandlingarna.

– Vi vill skapa bästa möjliga förutsättningar för hög framdrift i produktionen. Ytterligare ett exempel är en betygsspärr. Anbud som inte når minst betyg 1 i mervärde kommer helt enkelt inte med, säger förvaltningschef Per Ling-Vannerus.

Även bonusmodellen kommer att se något annorlunda ut, med fokus på att främja framdriften under produktionen.

– Pris är fortfarande viktigt, men vi ser att vi behöver ha att starkare fokus på genomförandet. Vi har en väldigt tajt tidplan, med komplexa entreprenader som är beroende av varandra – stationernas bergrum måste vara tillräckligt utsprängda när tunnelborrmaskinerna kommer dit, säger Per Ling-Vannerus.

Tunnelborrningen handlas upp 2026

En annan nyhet är möjligheten att utesluta anbudsgivare från länder som inte är EU-länder eller har frihandelsavtal med EU, så kallade tredjelandsleverantörer. Den möjligheten kommer att användas i en del av upphandlingarna.

– Det har kommit flera EU-domar som pekar ut detta som den väg vi bör gå. Med rådande omvärldsläge ska vi gynna handelspartners från de länder vi har avtal med, förutsatt att konkurrensen ändå är god, säger Per Ling-Vannerus.

Redan i slutet av den här veckan är ännu en upphandling, om arbetstunnlar i Årstaberg, på väg ut och i början av 2026 är det dags för den stora upphandlingen där själva tunnelborrningen ingår.

Läs mer om hur Gul linje ska byggas

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.