Blå linje till Barkarby var den ny sträcka som började byggas först. Våren 2019 drog arbetet med att spränga ut tunnlar och stationsutrymmen igång. Nu har arbetet kommit så långt att det är dags att installera de första rulltrapporna, på station Barkarbystaden.
– Det kräver noggranna förberedelser, stor varsamhet och precision. De 57 meter långa rulltrapporna delas därför upp i segment, säger projektledare Richard Agmund.
Ett tungt jobb
Den översta delen väger 9 ton och de andra mellan 5 och 6 ton vardera. Innan de monteras måste de transporteras från biljetthallen ner till rulltrappsschaktet. Det görs med hjälp av vinschar och en släde på räls.
– Segmenten monteras sedan med millimeterprecision, så att trappstegen hamnar i våg. Arbetet med att montera de tre första rulltrapporna pågår i cirka 20 veckor, säger Richard Agmund.
Samtidigt pågår arbete i tunnlarna mellan Barkarby och Akalla, där det ska läggas slipers och räls. Stationerna ska färdigställas och plattformarna ska förses med terrazzogolv, konst, bänkar och belysning. Ovan jord ska entréer och biljetthallar med spärrlinjer, hissar och rulltrappor på plats, innan det är dags för trafikstart i slutet av 2027.
Fem rulltrappor per uppgång på Blå linje till Barkarby:
- Tre stycken 57 meter långa rulltrappor mellan biljetthall och mellanplan. Lyfthöjd ca 25 meter.
- Två stycken 20 meter långa rulltrappor mellan mellanplan och plattform. Lyfthöjd cirka 7 meter.
- Hastighet, oavsett längd på rulltrappan, 0,75 meter/sekund.
