Att åka kollektivt till jobbet är väldigt vanligt. Närmare 700 000 ger sig ut i Stockholmstrafiken varje dag. Något som inte är lika vanligt är att ta bussen till ner under jord för att bygga framtidens kollektivtrafik. Men på flera platser där Stockholms nya tunnelbana byggs ut är det faktiskt vardag.
– Det är hundratals personer som ska upp och ner i tunnlarna flera gånger om dagen. Det skulle bli väldigt trångt om alla tog bilen, säger Thomas Emilsson, byggledare betong vid arbetet i Barkarby.
Det är inte bara fler människor som arbetar i tunnlarna. Allt material som behövs för att göra tunnlar till tunnelbana ska fraktas ned och hanteras på plats. Samtidigt ska det också finnas utrymme för hjullastare, mobilkranar och andra maskiner som behövs i arbetet.
– Det är bättre att ge plats åt byggmaterial och förnödenheter som behövs här nere istället för massa bilar som bara transporterar folk. Dessutom minimerar vi brandrisker när bilarna får stanna ovan jord, säger Thomas Emilsson.
