Sättningsdubbar börjar installeras i Älvsjöområdet

Inför bygget av tunnelbanans gula linje startar nu installationen av sättningsdubbar i Älvsjöområdet. Arbetet beräknas pågå 2025 ut.

En pigg sticker ut ur en mur. En tumstock ligger bredvid.
Så här kan det se ut när en sättningsdubb är installerad i en byggnads grundmur.

Vi kontrollerar rörelser i byggnader och mark

Det är viktigt att mäta och följa upp rörelser i byggnader och i marken i de områden där vi bygger den nya tunnelbanan. Det är en kontroll att vi inte påverkar området.

Nu innan Gul linje börjat byggas förbereder vi för att installera så kallade sättningsdubbar på byggnader där vi kommer att bygga tunnlar och stationer.

Installationerna startar i Älvsjö

Sättningsdubbar på ett urval byggnader är tillräckligt som underlag för att följa upp ett område. Berörda fastighetsägare blir kontaktade direkt av Region Stockholm. Installationerna startar i Älvsjöområdet och beräknas pågå 2025 ut. När installationerna är klara där, fortsätter arbetet i andra områden längs den gula linjens sträckning.

Så fungerar sättningsdubbar

Mätpunkter, sättningsdubbar, installeras i en byggnads grundmur. Dubben är en ca 5–10 cm lång metallpinne som borras in i muren. En mättekniker kommer sedan och mäter in dubbens höjdnivå några gånger per år. Dubben lämnas kvar efter mätperiodens utgång. Mätningarna sker enligt ett kontrollprogram som tas fram i samråd med länsstyrelsen.

Gul linje till Älvsjö

Vi ska bygga en helt ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Den nya linjen får färgen gul och möjliggör tiotusentals nya bostäder med goda kommunikationer. Linjen avlastar befintlig kollektivtrafik och gör det enklare att resa mellan centrala och södra Stockholm med nya smidiga bytespunkter. Byggstart är planerad till 2025 och byggtiden uppskattas till cirka 9 år.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.