Sju blå stationer i söder – nu byggs de 

Stockholms tunnelbana växer åt flera håll samtidigt. Den längsta sträckan ny tunnelbana byggs ut från Kungsträdgården, där Blå linje blir 11,5 kilometer längre och får 7 nya stationer.

Tunnlar och nya stationer på en karta.

11,5 kilometer spår och sju stationer byggs när Blå linje förlängs från Kungsträdgården.

Själva tunnlarna har varit klara ett tag. Åtminstone så pass klara så att hela tunnelsträckan hänger ihop och alla bergsprängningar är slut. Nu omvandlas kala bergrum till sju nya stationer med spår emellan.  

Det är ett stort och komplext jobb. Många olika arbetsmoment ska utföras samtidigt på trånga ytor under jord och varje dag levereras mängder av byggmaterial ner till de nya tunnlarna och stationerna.  

Omvandlingen av bergtunnlar till spårtunnlar pågår för fullt. Bild: Region Stockholm

Arbetet pågår vid alla nya stationer, i tunnlarna långt under jord och på de platser där de nya spåren ska kopplas ihop med de gamla. Under hösten läggs den första rälsen på delar av sträckan och 2030 ska de första tågen rulla. Då kommer du att kunna resa till och från de här stationerna:  

Sofia

Läs mer om station Sofia 

Stationen får en uppgång. Klicka på kartan för att göra den större.
En grupp människor står på en plattform och väntar på tunnelbanetågen som kommer in.
Plattformen på station Sofia. Klicka på bilden för att göra den större. Bild: Region Stockholm/Sweco-Typsa.

Hammarby kanal

Läs mer om station Hammarby kanal 

Stationen Hammarby kanal får en uppgång på Södermalm och en uppgång i Hammarby Sjöstad. Klicka på kartan för att göra den större.
Visionsbild: Tunnelbaneperrong med människor som väntar och stiger av och på tågen, omgiven av en grönaktig vägg och tak i guldton. En skylt visar Hammarby kanal, och klockor hänger från taket.
Visionsbild på plattformen station Hammarby kanal. Klicka på bilden för att göra den större. Bild: Region Stockholm/Sweco-Typsa.

Gullmarsplan

Läs mer om station Gullmarsplan 

Blå linje på Gullmarsplan får en uppgång på på dagens station och en uppgång i Mårtensdal. Klicka på kartan för att göra den större.
En grupp människor som går upp och ner i en rulltrappa.
Mellanplan uppgång Mårtensdal. Klicka på bilden för att göra den större. Bild Region Stockholm/Sweco-Typsa.

Slakthusområdet

Ersätter Globen och Enskede gård. Läs mer om station Slakthusområdet 

Stationen i Slakthusområdet får två uppgångar. Klicka på kartan för att göra den större.
En grupp människor som går runt på perrongen i Slakthusområdet. Två tunnelbanetåg kommer in på stationen.
Plattformen på station Slakthusområdet. Klicka på bilden för att göra den större. Bild: Region Stockholm/Sweco-Typsa.

Sickla

Läs mer om station Sickla 

Stationen i Sickla får fyra entréer. Klicka på kartan för att göra den större.
En grupp människor som går runt på framtidens plattform på station Sickla.
Plattformen på station Sickla. Klicka på bilden för att göra den större. Bild: Region Stockholm/Sweco-Typsa.

Järla

Läs mer om station Järla 

Stationen i Järla får två entréer. Klicka på kartan för att göra den större.
En grupp människor som står på en plattform med ett golv i olika färger. Tåg kommer in till plattformen.
Visionsbild från plattformen på station Järla. Klicka på bilden för att göra den större. Bild: Region Stockholm/Sweco-Typsa.

Nacka

Läs mer om station Nacka 

Stationen i Nacka får entréer på båda sidor av Värmdöleden/väg 222. Klicka på kartan för att göra den större.
Människor står på en perrong och väntar på tunnelbanan. Konst på stationen syns.
På Station Nacka kommer en elefant och en noshörning visa vägen i varsin ände av plattformen. Bild: Region Stockholm/Sweco-Typsa.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.