Snart slut på salvor under jord – 180 meter tunnel kvar 

Under de mest intensiva byggåren sprängdes nya tunnelbanan ut på 40 platser samtidigt. Nu, fyra år senare, är det bara en kort bit tunnel kvar som inte är utsprängd – på gränsen mellan Stockholm och Solna.

Karta som visar var den sista biten tunnel ska sprängas ut. Strax norr om Karolinska Universitetssjukhuset.

Den första omgången tunnlar i nya tunnelbanan är nästan klara. Återstår gör 180 meter tunnel på gränsen mellan Stockholm och Solna.

Det är 180 meter ny tunnelbana på Gröna linjen till Arenastaden som återstår av den pågående utbyggnaden. Sträckan ligger cirka 25 meter under markytan och binder ihop de nya stationerna Hagastaden och Södra Hagalund.  

– Vi närmar oss Karolinska institutet och sjukhuset, alltså väldigt känsliga miljöer. Där måste vi måste spränga oss fram med små salvor och i nära samverkan med verksamheterna ovan jord. Vi har dessutom lite sämre berg här än på många andra ställen runt Stockholm, då tar det också längre tid, säger Malin Harders, projektchef för Grön linjes utbyggnad till Arenastaden.

Under våren 2026 räknar Malin Harders och hennes gäng med att deras tunnlar kommer att möta de färdiga tunnlarna närmare Torsplan och nya station Hagastaden. 

– Då spränger vi den allra sista salvan för alla projekt som man kom överens om att bygga 2014, det känns stort, säger Malin Harders.  

Här kan du följa på en karta exakt var sprängningarna sker.

Här är tunnlarna redan klara

Den allra första salvan för nya tunnelbanan sprängdes i Barkarby i april 2019. Tunnlarna på Blå linje från Akalla till Barkarby blev klara i januari 2023. Nu är betongarbetet på sträckan just på väg att avslutas. Därmed inleds en ny fas med bygg och installationer av el, vatten, ventilation och allt annat som behövs både ovan och under jord.  

För Blå linjes utbyggnad till Nacka och Söderort sprängdes den sista salvan i januari i år. 9 838 sprängsalvor behövdes för att spränga ut de 11,5 kilometer långa tunnlarna som förbinder Kungsträdgården med Nacka i öster och Sockenplan i söder. Läs mer

Sista tunnelsalvan för hela Blå linje sprängdes under tisdagen den 28 januari. Foto: Region Stockholm.

För att kunna serva alla tåg i systemet finns också en ny en ny tunnel från Hökarängen till depån i Högdalen. Anslutningstunneln, som även innehåller en uppställningshall, var helt utsprängd i mars i år. Läs mer

Här blir det ännu mer tunnelbana 

Helt slut med tunnelbanesprängningar under Stockholm är det dock inte. När tunnelarbetena för Gul linje till Älvsjö börjar någon gång under nästa år ska det återigen sprängas för arbetstunnlar och stationsutrymmen. Själva spårtunnlarna kommer däremot att borras ut med två stora tunnelbormaskiner.   

Läs mer.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.