I sju intensiva veckor har det borrats och sprängts för den nya tunneldel som kopplar ihop den nya linjen från Arenastaden med dagens Gröna linje. Arbete har skett precis vid Odenplan, bara några meter från dagens tunnelbanestation.
– Vi har haft ett tajt schema som varit planerat på timnivå. Det här arbetet hade vi förberett i flera år och allt har gått helt enligt plan, men det har krävt noggrann samordning och arbete dygnet runt, säger Malin Harders, projektchef för tunnelbanan till Arenastaden.
Under sommaravstängningen i Hökarängen har man byggt tillbaka det tunnelbanespår som togs bort för att kunna bygga nedfarten till tunneln mot Högdalsdepån och lagt in de växlar som ska leda ner tågen i tunneln.
– Arbetena har gått bra. Vi var väl förberedda och hann med allt som behövdes för att tågen ska rulla på två spår hela vägen mellan Hökarängen och Farsta igen, säger Camilla Fastén, projektledare Hus & BEST för utbyggd depå i Högdalen.

