Spana in i framtiden – ny visionsbild från Hökarängen

Söder om Hökarängens station pågår arbetet med en ny tunnel till Högdalsdepån. Så här kommer området att se ut när arbetet är klart.

Söder om Hökarängens station kommer tågen att kunna åka ned i den nya tunneln till depån. Illustration: Region Stockholm/WSP.

Utbyggnaden av Högdalsdepån och den nya tunneln mellan depån och Hökarängen är viktiga pusselbitar i arbetet med nya tunnelbanan. Söder om Hökarängens station har arbetet pågått för fullt sedan hösten 2022. Nu finns det en ny visionsbild som visar hur området kommer att se ut när arbetet är klart.

Nya träd och växter

På visionsbilden ser man det färdiga spårområdet med den nya nedfarten till Högdalsdepån. Till höger i bild har arbetsområdet återställts med nya träd och växter. Här kommer det också att anläggas ett utegym och göras plats för bollspel.

– Återställningen har planerats i samarbete med Stockholms stad som bland annat har efterfrågat utegymmet. Vi ser fram emot att kunna lämna tillbaka platsen till Hökarängsborna och jag vill passa på att tacka för tålamodet, säger Knut Urtel, projektledare på nya tunnelbanan.     

Arbetet med att återställa arbetsområdet startar under 2025 och kommer att ske i etapper. Områdets norra del planeras att öppnas upp för allmänheten vid årsskiftet 2025/2026. Hela området öppnar under sommaren 2026.

Så här ser det ut i dag

Utbyggd depå i Högdalen

Vi bygger ut och moderniserar tunnelbanedepån i Högdalen för att kunna ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana växer. Vi bygger också en ny tunnel för att ansluta depån till tunnelbanans Farstagren. Hela arbetet med utbyggd depå i Högdalen är klart 2026.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.