Spårtunnlar under Sjöstaden börjar byggas

Arbetstunneln i Sundstabacken är nu helt utsprängd och spårtunnlarna under västra Hammarby sjöstad påbörjas.

Arbetstunneln är drygt 400 meter lång. Den börjar i Sundstabacken och slutar 40 meter under den nya kontorsfastigheten Sthlm01 vid Hammarby allé.

Det här är den första arbetstunneln för nya tunnelbanan i södra Stockholm som är helt utsprängd.

– Vi har haft en hel del utmaningar men tillsammans har vi och entreprenören lyckats hålla en god framdrift. Vi har bland annat gått under Johanneshovs- och Skanstullsbron. Det har krävt stor försiktighet med bland annat kortare sprängsalvor, men där vi förväntade oss en svaghetszon var berget bättre än förväntat vilket bidragit till att arbetet gått fortare, säger biträdande projektledare Angelica Rosenlund.

Nu börjar sprängningar av spårtunnlar och en servicetunnel norrut mot Södermalm och söderut mot Gullmarsplan. Arbetstunneln används för att transportera personal och fordon och för att transportera ut bergmassor.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.