Tunneln som förbinder Högdalsdepån med Hökarängen är en viktig pusselbit i utbyggnaden av Stockholm tunnelbana och byggs för att Högdalsdepån ska kunna ta emot tåg från både Grön linjes Farstagren och Hagsätragrenen, som i framtiden blir en del av Blå linje. Sprängarbetet i tunneln har pågått sedan sommaren 2021. Nu är alltså hela tunneln utsprängd.
– Det här är ett stort steg för projektet och något som vi har jobbat för under flera år. Att spränga ut en så här stor tunnel är ett omfattande arbete som kräver lagarbete. Jag vill rikta ett stort tack till alla som har slitit och tillbringat långa dagar nere under jord, men också till allmänheten som har stått ut med oss under hela den här tiden, säger Knut Urtel, projektledare på nya tunnelbanan.
Många arbetsmoment kvar
Även om själva tunneln är utsprängd återstår många arbetsmoment innan tunneln är färdig tunnelbana. Det innebär att tillexempel borrljud ibland kan leta sig upp från tunneln och in i lägenheten.
– Allt vi installerar i tunneln måste fästas i berget och det innebär att vi behöver borra hål för bultar som ska hålla sakerna på plats. Sen kan det vara så att vi behöver smälla av några småpuffar här och var i tunneln om vi hittar något berg som sticker ut, säger Linnéa Ragnardotter, byggledare på nya tunnelbanan.
2026 ska hela arbetet med utbyggd depå i Högdalen och den nya tunneln till Hökarängen vara färdigt.