Sedan 2022 har området söder om Hökarängens tunnelbanestation varit en byggarbetsplats. Här pågår arbetet med en ny tunnel till Högdalsdepån. Under åren har stora delar av det inhägnade området grävts upp och flera gång- och cykelvägar har behövt ledas om. Även om flera arbeten fortfarande kvarstår så börjar platsen likna ett grönområde igen.
– Vi har planterat tall, björk, ek och flera andra sorters träd och buskar. På marken har vi bland annat lagt skogsmatta med blåbärsris och lingonris. Men vissa sorter kan vi inte plantera förrän till våren. Då kan vi också sätta igång med området på andra sidan spåren mot Lingvägen, säger Knut Urtel, projektledare på nya tunnelbanan.

Nya inslag
Platsens utformning har gjorts tillsammans med Stockholms stads landskapsarkitekter. Bland de nya inslagen finns ett utegym och flera berghällar som tagits fram under arbetet.
– Berghällarna fanns inte med i ursprungsplanen för området, men de ansågs ge stora mervärden och vi har därför behållit dem i stället för att täcka över dem och plantera ovan på. Det skapar bland annat ett lite öppnare landskap vilket ökar trygghetskänslan. Utegymmet tror vi också blir ett fint tillskott till området som vi hoppas många ska gilla, säger Knut Urtel.
I området längst norr ut öppnar gång- och cykelvägen vid årsskiftet 2025/2025. Hela området planeras att öppna för allmänheten sommaren 2026. Den nya tunneln gör det möjligt för depån att ta emot tåg från både Grön linjes Farstagren och Hagsätragrenen, som i framtiden blir en del av Blå linje. En viktig pusselbit i utbyggnaden av Stockholms tunnelbana.
Fler bilder




