Så byggs schakt uppifrån och ner – och upp igen
Vid bergarbeten behöver man ibland tänka lite bakvänt. Följ med genom berget ner till tunneln – och sedan upp igen, när nya tunnelbanan bygger schakt med raiseborrning.
För att bygga nya tunnelbanan är bergsprängning det vanligaste sättet att ta sig genom berget. Men när det är dags att bygga vertikala schakt, för till exempel hissar och ventilation, finns alternativa metoder som funkar bättre. En av de metoderna är raiseborrning.
Metoden består av flera steg:
Pilothål
En raiseborrmaskin (som inte alls liknar borrmaskinen i din verktygslåda) monteras ovan jord på platsen där schaktet ska byggas. Maskinen borrar ett smalare hål, ett pilothål, på bara några decimeter i diameter.
Det smala hålet borras ända ner genom taket i tunneln nedanför. Här byter man ut den lilla borrkronan och en annan, betydligt större borrkrona monteras. Storleken är anpassad efter hur brett schaktet ska bli.
Schaktborrning
Nu börjar nästa steg då den stora borrkronan roterar och långsamt skapar själva schaktet, nerifrån och ända upp till markytan. Den här fasen tar betydligt längre tid än att borra pilothålet. Den stora borrkronan kan röra sig genom berget med ungefär en decimeter per timme.
Ett djupt schakt kan med andra ord ta månader att borra. Bergmassorna faller ner genom schaktet och fraktas ut via arbetstunnlar.
Andra metoder för att bygga schakt
Stigort
Schakt borras och sprängs nerifrån och upp.
Sänkschakt
Schaktet borras och sprängs uppifrån och ner.
Långhålsborrade schakt
Borras uppifrån och ner, sprängs nerifrån och upp. Laddning sker på säkert avstånd (på markytan).
Wiresågade schakt
Hörnborrhål borras från markytan ner till tunneln. Diamantwire träs igenom borrhålen som sedan dras upp och skär ut en kloss som faller ner till tunneln.
Pressfrågor
Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30
För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.
Har du frågor?
Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00