När tunnelbanan går

Människor på perrongen på blivande tunnelbanestation Slakthusområdet.

Alla nya tunnelbanestationer kommer vara under jord. Vibrationer kan uppstå när tågen passerar. Visionsbild: Region Stockholm/Sweco

Säkerhetsmarginal

Exakt hur mycket störande ljud som får uppstå från tunnelbanan är reglerat i de järnvägsplaner som Region Stockholm enligt lag följer. Som en extra säkerhetsmarginal lägger Region Stockholm  sig under det tillåtna riktvärdet på hur mycket störningar som får uppstå från tågen.

Vibrationer som hörs men inte känns

Totalt byggs tre mil nya spår och 18 nya stationer. Samtliga stationer kommer att ligga under jord. På två platser kommer tågen  upp till marknivå: vid Hökarängen, där tågen kommer ut från en ny tunnel från depån i Högdalen och vid Sockenplan, där de nya spåren kopplas ihop med de gamla mot Hagsätra.

Tåg som går under jord märks mindre. Men vibrationer kan uppstå när tågen passerar, även om tunnlarna ligger djupt under markytan.

Dessa vibrationer kan ibland höras inomhus men de kommer inte att kännas. Flera åtgärder görs för att dämpa ljudet av vibrationerna.

Olika åtgärder

För att hålla ner nivåerna på vibrationer och ljud installeras och byggs olika typer av störningsdämpande lösningar:

  • Under spåren sitter en dämpande matta som tar bort mycket av de vibrationer som uppstår.
  • På de platser där tågen går ovan jord och nära fastigheter kan man antingen sätta upp bullerskyddsskärmar eller vidta åtgärder direkt på fasaderna. Till exempel bullerdämpande glas.

Säkerhetsmarginal

Exakt hur mycket störande ljud som får uppstå från tunnelbanan är reglerat i de järnvägsplaner som Region Stockholm enligt lag följer. Som en extra säkerhetsmarginal lägger Region Stockholm  sig under det tillåtna riktvärdet på hur mycket störningar som får uppstå från tågen.

Läs mer om påverkan under byggtiden