Arbeten i Hammarby Sjöstad/Luma
I Luma byggs nya station Hammarby kanals södra stationsuppgång. Stationen blir en fysisk länk mellan Hammarby Sjöstad och innerstaden. Samtidigt möjliggörs god bytespunkt med tvärbanan som har hållplats vid Lumpaparken.
Aktuellt
Hammarby kanals södra stationsuppgång
Från entréplan leder rulltrappor och hiss ner till biljetthallen. Därifrån kommer en rulltrappa att ta dig ner till plattformen. Arbetsmomenten här innefattar spontning, jord och bergsschaktning och betongarbeten.
Arbetet beräknas pågå till preliminärt 2027, därefter tar installationsarbeten vid. Trafikstart är 2030. Resan härifrån till T-Centralen kommer att ta 6 minuter.
Klicka här för att läsa mer om arbetet
Ventilationsschakt- och byggnad
I Heliosgången och på Lumagatan byggs ventilationsschakt- och byggnad. Arbetet beräknas färdigställas mot slutet av 2024.
Klicka här för att läsa mer om arbetet
Tunneldrivning
Tunneldrivning sker norrut från Hammarby Sjöstad i riktning mot Södermalm och Hammarby kanals norra stationsuppgång på Katarina Bangata. Söderut pågår tunneldrivning i riktning mot Nacka för att kopplas samman med spåren från Sickla. 35 meter under Hammarby kanal pågår arbetet med plattformsutrymmet till den nya stationen.
Arbetstider och SMS-tjänst
Arbeten ovan jord sker helgfri vardag kl. 07-19.
Tunnelsprängningar kan ske alla dagar i veckan klockan 07–22. Sprängningar planeras ej på söndagar men kan ske i undantagsfall.
Ovan jord kan bulleralstrande arbeten förekomma; främst motorljud från lastbilar som körs på arbetsområdet.
Bergborrning och andra stomljudsalstrande arbeten i tunnlarna görs på helgfri måndag–fredag klockan 07–22. Arbetet kan förekomma helgtid 07–19 där arbetsmomentet inte överskrider riktvärdet för buller.
Påverkan på området
Från arbetsområdet vid Hammarby Fabriksväg går en så kallad arbetstunnel, som används för in- och uttransport av material, maskiner och personal under hela byggtiden, när den norra och södra stationsentrén till station Hammarby kanal byggs.
Lastbilstransporter med bergmassor från tunneln och arbetsområdet körs västerut på Hammarby Fabriksväg och vidare ut på större vägar via Södra länken.
Det märks när vi bygger, men inte överallt och inte hela tiden. Desto djupare tunnlar är, ju mindre påverkan blir det på omgivningen. Däremot alstras fortfarande stomljud från borrning och sprängning.
Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.