Frågor och svar Söderort

Blå linje förlängs till Nacka och Söderort. Linjen utgår från befintlig station Kungsträdgården och får två förgreningar. En gren fortsätter österut till Nacka och en söderut, via Gullmarsplan, vidare till Sockenplan där den kopplas ihop med Hagsätragrenen som blir en del av Blå linje.

Eftersom tunnelbanan byggs djupt i berg under Saltsjön kan inte spåren komma upp till marknivå redan vid Globen. Tunnelbanan kan inte köras i för branta backar. Därför behöver Globen och Enskede gård ersättas av en ny station under jord. Den nya stationen Slakthusområdet ligger litet djupare och får en uppgång knappt ett kvarter från Globens nuvarande tunnelbanestation och en lite längre söderut.

Det är inte beslutat vad som ska hända med stationerna Globen och Enskede gård efter de lagts ner. Rent formellt ägs marken av Stockholms stad och SL (Trafikförvaltningen) har nyttjanderätt för tunnelbanan. Stadens ambition är att båda områdena ska ingå i fortsatt stadsutveckling. På Stockholm växer, Söderstaden kan du läsa mer om stadens planer för området. Stationerna är i drift tills den nya Blå linjen är klar.

Nej, utbyggnaden berör inte Tvärbanan.

Blå linje till Söderort ska vara klar 2030. Vi jobbar hårt för att hålla tidplanen.

Alla tunnlar är utsprängda (nov-24). Nu pågår arbete med att bygga stationer och biljetthallar ovan jord. Under jord pågår olika markarbeten, gjutningar och att skapa utrymme för alla funktioner som behövs, t ex rulltrappor, hissar och plattformar.

Under hela byggtiden kommer det finnas flera olika inhägnade arbetsområden på stationen. Arbetet med att bygga hissarna och den nya plattformen kräver arbete på flera våningsplan. Vår ambition är att resenärerna inte ska påverkas under tiden vi bygger. Ev övrig förändring av stationen ansvarar staden och SL för.

I biljetthallen byggs en ny spärrlinje för blå linje. För att ta sig till plattformen åker man i en av de fem snabbhissarna. Skälet till att det endast finns hissar är bl a utrymmesbrist och avstånd. På grund av ledningar, kanaler och system som redan finns på stationen, finns inte utrymme att bygga rulltrappor. Dessutom ligger Blå linje djupt under stationen, cirka 70 meter, och det skulle ta lång tid att åka rulltrappa dit. Med hissarna blir restiden kortare, cirka 30 sekunder. Hissarna är säkra och trygga och väl beprövade utomlands. Man behöver inte trycka på någon knapp för att åka upp eller ner. Trappor kommer inte att vara ett alternativ för att nå plattformen.

Här finns mer information om hissarna

När sprängningarna är klara för tunnlarna så avtar den mest störande ljudnivån i många områden. På Gullmarsplan fortsätter byggnationen av hissarna och under jord sker markarbeten. Dessa orsakar bara störningar i enstaka fall. I Slakthusområdet är sprängningarna för biljetthallen klara. Betongarbeten pågår. Vid den södra uppgången sprängs det under 2024. Vid Sockenplan pågår arbete med betong- och bergtunnlarna samt olika anpassningar för att kunna koppla ihop Hagsätralinjen med den nya Blå linjen. I slutet av 2024 vidtar sprängningar ovan jord. Läs mer på respektive områdessida:

Gullmarsplan
Slakthusområdet
Sockenplan

 

Utbyggnaden av tunnelbanan är ett jätteprojekt som pågår många år. När vi etablerar oss i ett område skickar vi ut en tryckt grundinformation. Vid enstaka tillfällen t ex när särskilda arbeten ska påbörjas kan vi skicka brev. Vi delar även ut ett tryckt nyhetsbrev 1 ggr/år. I övrigt hushåller vi med skattemedel och informerar genom vår webb, sms och sociala medier.

Alla tunnlar byggs under jord och måste sprängas ut. Det är många mil berg som ska försvinna. För att hålla tidplanen har vi fått tillstånd att spränga mellan kl 7-22. Att spränga tidigt eller sent är inget vi eftersträvar men andra arbeten som låter mindre kan då utföras under natten. Att t ex spränga fram en tunnel är ett dygnet runt arbete med många moment som ska klaffa med bl a borrning av hål för sprängladdningarna och utforsling av bergmassor.

Strax norr om station Sockenplan byggs tunnlar och spår för den nya Blå linjen som sen ska kopplas ihop med dagens gröna Hagsätragen. Linje 19 blir därefter blå. Station Sockenplan berörs inte av utbyggnaden.

Det ska byggas cirka 40 000 bostäder i södra Stockholm i tunnelbanans närområde och därför behöver samtliga tre gröna linjer få tätare trafik. Det är trångt under rusningstrafik redan idag, särskilt mellan Slussen och T-Centralen och fler tåg får inte plats på spåren norr om Gullmarsplan där alla tre gröna linjer delar på spåren. När en av de gröna linjerna istället kopplas till Blå linjen kan samtliga linjer få tätare trafik. Efter gedigna utredningar lämpade sig linje 19 bäst att bli blå.

Nej, tiden för samråd för Blå linje till Söderort är passerad och Järnvägsplanen fastställd av Trafikverket.

Det är trafiknämnden som har bestämt namnen på de nya stationerna. Här kan du läsa mer .

Undrar du något?

Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.