Blå linje till Nacka och Söderort

2030 öppnar

Blå linje till Nacka och Söderort

7 stationer

skapar många nya resmöjligheter

Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Södermalm för att sedan förgrenas vid Sofia. En förgrening fortsätter till Nacka och en går vidare söderut där den kopplas ihop med Hagsätragrenen. Klicka på kartan för att göra den större.

Om projektet

Blå linje byggs ut från Kungsträdgården och får två förgreningar från station Sofia på Södermalm. En förgrening går söderut via Gullmarsplan och en förgrening går österut till Nacka. På Nackagrenen byggs stationerna Hammarby kanal, Sickla, Järla och slutstationen Nacka.

Söderortsgrenen går söderut via Gullmarsplan och vidare till Sockenplan, där den kopplas samman med Hagsätragrenen som blir en del av Blå linje. Utbyggnaden avlastar befintlig tunnelbanetrafik via T-Centralen och Gullmarsplan, vilket möjliggör tätare trafik både på Farsta- och Skarpnäckgrenen.

Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är planerad till 2030.

Vanliga frågor om Blå linje till Nacka-Söderort

Läs mer om nya tunnelbanan

Nya stationer

En grupp människor som går upp och ner i en rulltrappa

Gullmarsplan

På Gullmarsplan blir det en ny plattform för Blå linje under gröna linjen. I Mårtensdal byggs en uppgång. Det blir nära byten mellan bussar, tvärbana och Grön linje. Från Gullmarsplan tar resan 6 minuter till T-Centralen.

Visionsbild: Tunnelbaneperrong med människor som väntar och stiger av och på tågen, omgiven av en grönaktig vägg och tak i guldton. En skylt visar "Hammarby kanal", och klockor hänger från taket.

Hammarby kanal

Stationen byggs på Blå linje under Hammarby kanal med en uppgång på Katarina Bangata på Södermalm och en uppgång vid tvärbanan i Luma i Hammarby Sjöstad.

En grupp människor som står på en plattform med ett golv i olika färger. Tåg kommer in till plattformen.

Järla

Järla byggs på Blå linje i nära anslutning till Saltsjöbanan, bussar och många nya bostäder. Härifrån reser framtidens resenärer till T-Centralen på 10 minuter.

En grupp människor som står i en stor byggnad

Nacka

Nacka blir ny slutstation på Blå linje och byggs mellan Jarlaberg och Nacka Forum – nära bostäder, handel, skolor och arbetsplatser. Från station Nacka reser framtidens resenärer till T-Centralen på 12 minuter.

En grupp människor som går runt på en plattform där tunnelbanan åker in.

Sickla

Från den nya tunnelbanestationen reser framtidens resenärer till T-Centralen på 8 minuter med Blå linje. Sickla blir en viktig knutpunkt för byte mellan tunnelbana, bussar, Saltsjöbanan och Tvärbanan.

En grupp människor som går runt på en plattform.

Slakthusområdet

Mitt i den nya stadsdelen byggs en ny station på Blå linje med två uppgångar. Här blir det nära till mat, kultur och de stora arenorna. Från Slakthusområdet tar resan till T-Centralen 8 minuter.

En grupp människor som går in och ut ur hissar.

Sofia

Station Sofia, på Blå linje, får en entrébyggnad i Stigbergsparken. Resenärerna tar sig med åtta snabbgående hissar till och från plattformen som kommer att ligga cirka 100 meter under marknivån.

Nya resmöjligheter och mer kollektivtrafik

Idag är det ofta trångt på tunnelbanan mellan T-Centralen och Slussen. En ny förbindelse i kollektivtrafiken mellan norra och södra delarna av Stockholm ger nya resmöjligheter och utökar kapaciteten i hela kollektivtrafiken. Det är också trångt på spåren mellan T-Centralen och Slussen då både röd och grön linje passerar. Det gör att det i dagsläget inte går att sätta in fler tåg och köra tätare trafik.

När Blå linje till Nacka och Söderort öppnar får Stockholm en helt ny nord-sydlig tunnelbanelinje. Utbyggnaden ger alternativa resvägar men också möjlighet till förstärkt trafik. När en av de gröna linjerna – Hagsätragrenen – flyttas till den nya blåa linjen så går det att utöka trafiken på grön och röd linje mellan Slussen och T-centralen.

Kortare och enklare resor

För många resenärer innebär den nya blåa linjen restidsvinster och att resor som tidigare gjorts med buss eller tvärbana kan ersättas av tunnelbana. Till exempel tar resan på Blå linje 8 minuter från Sickla till T-Centralen och 6 minuter från Hammarby kanal till T-Centralen, resor som idag tar längre tid och kräver byte mellan olika trafikslag.

Även från Gullmarsplan och Slakthusområdet (Globen) där det finns tunnelbana idag blir resan kortare till T-centralen med Blå linje.

Plattformen på station Nacka ska ligga cirka 40 meter under väg 222 i höjd med Nacka Forum. Klicka på bilden för att göra den större. Bild: Region Stockholm/Sweco-Typsa.

Nya bostäder – kollektivtrafik en förutsättning

Parallellt med tunnelbanans utbyggnad pågår stadsutveckling och bostadsbyggande i de områden som får tunnelbana. Kollektivtrafik är en förutsättning där nya områden växer fram och många nya bostäder byggs. Ett huvudsyfte med den nya tunnelbanan är just att möjliggöra nya bostäder.

Lägen för entréer och stationer har arbetats fram tillsammans med Stockholms stad och Nacka kommun för att stödja stadsutveckling och planerat bostadsbyggande.