- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Blå linje till Nacka och Söderort
2030 öppnar
Blå linje till Nacka och Söderort
7 stationer
skapar många nya resmöjligheter
2030 öppnar
Blå linje till Nacka och Söderort
7 stationer
skapar många nya resmöjligheter
Om projektet
Blå linje byggs ut från Kungsträdgården och får två förgreningar från station Sofia på Södermalm. En förgrening går söderut via Gullmarsplan och en förgrening går österut till Nacka. På Nackagrenen byggs stationerna Hammarby kanal, Sickla, Järla och slutstationen Nacka.
Söderortsgrenen går söderut via Gullmarsplan och vidare till Sockenplan, där den kopplas samman med Hagsätragrenen som blir en del av Blå linje. Utbyggnaden avlastar befintlig tunnelbanetrafik via T-Centralen och Gullmarsplan, vilket möjliggör tätare trafik både på Farsta- och Skarpnäckgrenen.
Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är planerad till 2030.
Nya stationer

Gullmarsplan
På Gullmarsplan blir det en ny plattform för Blå linje under gröna linjen. I Mårtensdal byggs en uppgång. Det blir nära byten mellan bussar, tvärbana och Grön linje. Från Gullmarsplan tar resan 6 minuter till T-Centralen.

Hammarby kanal
Stationen byggs på Blå linje under Hammarby kanal med en uppgång på Katarina Bangata på Södermalm och en uppgång vid tvärbanan i Luma i Hammarby Sjöstad.

Järla
Järla byggs på Blå linje i nära anslutning till Saltsjöbanan, bussar och många nya bostäder. Härifrån reser framtidens resenärer till T-Centralen på 10 minuter.

Nacka
Nacka blir ny slutstation på Blå linje och byggs mellan Jarlaberg och Nacka Forum – nära bostäder, handel, skolor och arbetsplatser. Från station Nacka reser framtidens resenärer till T-Centralen på 12 minuter.

Sickla
Från den nya tunnelbanestationen reser framtidens resenärer till T-Centralen på 8 minuter med Blå linje. Sickla blir en viktig knutpunkt för byte mellan tunnelbana, bussar, Saltsjöbanan och Tvärbanan.

Slakthusområdet
Mitt i den nya stadsdelen byggs en ny station på Blå linje med två uppgångar. Här blir det nära till mat, kultur och de stora arenorna. Från Slakthusområdet tar resan till T-Centralen 8 minuter.

Sofia
Station Sofia, på Blå linje, får en entrébyggnad i Stigbergsparken. Resenärerna tar sig med åtta snabbgående hissar till och från plattformen som kommer att ligga cirka 100 meter under marknivån.
Nya resmöjligheter och mer kollektivtrafik
Idag är det ofta trångt på tunnelbanan mellan T-Centralen och Slussen. En ny förbindelse i kollektivtrafiken mellan norra och södra delarna av Stockholm ger nya resmöjligheter och utökar kapaciteten i hela kollektivtrafiken. Det är också trångt på spåren mellan T-Centralen och Slussen då både röd och grön linje passerar. Det gör att det i dagsläget inte går att sätta in fler tåg och köra tätare trafik.
När Blå linje till Nacka och Söderort öppnar får Stockholm en helt ny nord-sydlig tunnelbanelinje. Utbyggnaden ger alternativa resvägar men också möjlighet till förstärkt trafik. När en av de gröna linjerna – Hagsätragrenen – flyttas till den nya blåa linjen så går det att utöka trafiken på grön och röd linje mellan Slussen och T-centralen.
Kortare och enklare resor
För många resenärer innebär den nya blåa linjen restidsvinster och att resor som tidigare gjorts med buss eller tvärbana kan ersättas av tunnelbana. Till exempel tar resan på Blå linje 8 minuter från Sickla till T-Centralen och 6 minuter från Hammarby kanal till T-Centralen, resor som idag tar längre tid och kräver byte mellan olika trafikslag.
Även från Gullmarsplan och Slakthusområdet (Globen) där det finns tunnelbana idag blir resan kortare till T-centralen med Blå linje.
Nya bostäder – kollektivtrafik en förutsättning
Parallellt med tunnelbanans utbyggnad pågår stadsutveckling och bostadsbyggande i de områden som får tunnelbana. Kollektivtrafik är en förutsättning där nya områden växer fram och många nya bostäder byggs. Ett huvudsyfte med den nya tunnelbanan är just att möjliggöra nya bostäder.
Lägen för entréer och stationer har arbetats fram tillsammans med Stockholms stad och Nacka kommun för att stödja stadsutveckling och planerat bostadsbyggande.
Nyheter

Färdigsprängt i Stigbergsparken

Lego och buntband – så skapas konsten på tunnelbanans hemtrevligaste station

Snablar, vad snyggt det blir

“Hustomtar” håller ordning när tunnlar ska bli tunnelbana

Hela Blå linje färdigsprängd

Tunnlarna färdigsprängda mellan Södermalm och Söderort