I Stigbergsparken pågår arbetet med en stödkonstruktion till det kommande hisschaktet.
Borriggen som rest hela vägen från Tyskland kommer att användas till att borra hål ned till berget med en kraftig borrkrona. Maskinen har kapacitet att borra cirka 21 meter per dag och gör ett viktigt jobb när stödkonstruktionen till det djupa hisschaktet ska byggas.
Borriggen är nästan 27 meter lång och tillsammans med lastbilsekipaget väger den 116 ton. Den transporterades först på lastbil från Tyskland till Nynäshamn. Men på grund av maskinens tyngd kunde den inte köras fram till arbetsområdet på Södermalm. Då skulle bärighetsklassen, som bestämmer hur tunga fordon man får köra, på Danviksbron överskridas. Lösningen blev sjötransport på pråm från Nynäshamn till Vikingterminalen vid Londonviadukten. Där behövdes extra ramper för att kajen skulle klara av maskinens vikt. Sista sträckan från kajen till Stigbergsparken gjordes med maskintransport.
Maskinen kommer att användas i Stigbergsparken under de kommande månaderna. Arbetet kan tidvis medföra buller.