Viktigt var hjärtat sitter

Det är många år kvar tills att tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan börjar rulla, men en hel del viktiga steg behöver tas tidigt. Ett sådant är var tågen på den nya linjen ska städas, servas och repareras.

Nyhet  Älvsjö, Nya tunnelbanan  2022-08-26
Collagebild med illustration över nya tunnelbanan samt ett tåg som servas i en depå.

– Man kan säga att vi har satt blodomloppet, vi vet var spåren ska gå. Nu behöver vi ta reda på var det är bäst att ha en depå, hjärtat som pumpar ut trafiken, säger Johan Brantmark, avdelningschef för avdelning Väst, som ansvarar för att bygga tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Nu i höst drar en utredning i gång om placering och det finns många olika alternativ.

– Vi tittar på om den bästa lösningen är att bygga ut en depå som redan finns eller om vi ska bygga en helt ny. Blir det en helt ny depå behöver den ha en bra plats nära spåren, där det att lätt att komma till och från med tågen, säger Henrik Unosson, projektledare för depå på nya tunnelbanan.

Det är ju flera år kvar innan ni ens börjar bygga – varför ska depån få sin plats så här tidigt?

– Det tar tid att hitta en bra placering och att utforma en depå. En depå ska fungera bra i många år, det är en grundbult i systemet för att trafiken i tunnelbanan ska fungera. Vi kan behöva göra anpassningar och små justeringar av den nya linjen. Därför är det viktigt att vi tar tid på oss för att utreda både placering och utformning tidigt och noga, säger Henrik Unosson.

Mer information

Vill du veta mer om vad man gör i en depå? Här kan du läsa om depån i Högdalen:

Högdalsdepån är hjärtat i nya tunnelbanan

Mer om den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00