Starkare berg – helt utan diesel

Vid Gullmarsplan står landets första helt eldrivna sprutbetongbetongrobot. Funktionen, att förstärka berget med betong, är densamma – men istället för en dieselmotor går den på batteridriven elmotor.

En stor maskin står framför en bergvägg och sprutar betong.

Sprutbetongrobot Gullmarsplan Den nya sprutbetongroboten vid Gullmarsplan är den första i Sverige som drivs helt på el. Foto: Region Stockholm

I tunnelarbetet under Gullmarsplan använder man nu en sprutbetongrobot som helt drivs med el. Maskinen används för att förstärka berget efter sprängning genom att spruta ett lager av betong.

– Den här maskinen fungerar i grunden precis som en vanlig sprutbetongrobot, men med den skillnaden att den inte har en dieselmotor för flytta den till och från platsen där det ska sprutas betong, säger André Lundberg, bergchef på OHLA som utför arbetet vid Gullmarsplan.

Precis som alla byggprojekt bidrar också tunnelbygge till klimatutsläpp. Därför är det viktigt att tillsammans med entreprenören försöka hitta olika sätt för att minska påverkan på klimat och miljö. Den eldrivna maskinen är en av många delar i det arbetet..

Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med hållbarhet.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.