Gul linje till Älvsjö
En ny gul linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö gör att avstånden minskar när Stockholm växer. Nya områden med bostäder och arbetsplatser planeras med en hållbar kollektivtrafik. Det blir enklare att resa mellan centrala och södra Stockholm och nya resmöjligheter gör att trafiken avlastas. Nu planerar och utreder vi. Byggstart är planerad till 2025 om alla nödvändiga tillstånd är klara. Byggtiden uppskattas till cirka 9 år.
Titta på filmen om den nya linjen
Om projektet
Linjen i korthet
Restid: 10 minuter
Bostäder: 48 500
Binder ihop Stockholm
Avlastar trafiken i dag
Fakta
- 8 kilometer tunnlar
- 6 stationer (Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö)
- 1 depå i Älvsjö industriområde
- 6-10 självkörande tåg
- 2025 planerad byggstart om nödvändiga tillstånd finns
- Cirka 9 års byggtid
Så planerar vi
På sidan Så planerar vi hittar du allt om hur vi planerar när en ny linje ska byggas.
Bakgrund
Sverigeförhandlingen är en överenskommelse mellan stat, region och kommun om att utveckla fler bostäder och infrastruktur. Förhandlingen undertecknades 2017 där tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö är ett av projekten.
Tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö är ett samverkansprojekt mellan staten, Stockholm stad och Region Stockholm och styrs via en projektstyrelse. Region Stockholm tar fram ett förslag på hur linjen kan utformas och byggas, och planerna fastställs i lagstyrda processer för järnvägsplan, miljötillstånd och detaljplan.
2020–2022 pågick ett utredningsarbete av möjliga sträckningar och stationer. Utredningen visar att mest nytta i förhållande till kostnad är att:
- Linjen får stationerna Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö.
- Det blir en fristående linje vilket ger nya möjligheter för bland annat utformning och teknikval.
Ta del av beslut och handlingar
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
De nya stationerna
Linjen får sex stationer. Här kan du se var de ligger nu och placeringen fastställs när järnvägsplanen vunnit laga kraft.
Ny depå i Älvsjö industriområde
Gul linje är fristående och behöver en ny depå för tågen, och arbetsfordon som behövs för linjen. Depån planeras och arbete pågår med en järnvägsplan.
Självkörande tåg
Gul linje planeras för självkörande tåg. Det öppnar för en kostnadseffektiv tunnelbana med hög driftsäkerhet och flexibel trafikering.
Snabbhissar
Flera nya stationer får snabbhissar som ger resenären en kortare och smidigare resa. Det kommer att ta 20-30 sekunder mellan markyta och plattform.
Så här planeras byggskedet
Att bygga tunnelbana i tätbebyggda områden går inte obemärkt förbi. Bygget beräknas ta cirka 9 år och planers i tre faser.
Läs mer här om byggskedet
Tunnelborrmaskin
Spårtunnlarna byggs med en tunnelborrmaskin. Det gör det enklare att bygga nära annan infrastruktur och under Mälaren, samtidigt som tiden för störningar minskar.
Nyheter
- Nyhet 2024-08-26
Nya tunnelbanan betyder nya bostäder
- Nyhet 2024-06-25
Sista stora samrådet slut – nu ska synpunkterna sorteras
- Nyhet 2024-06-14
En vecka kvar – här är vanligaste synpunkterna hittills
- Nyhet 2024-05-22
Nästa steg för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö – idag börjar samrådet
- Nyhet 2024-05-02
Många synpunkter bidrar till planeringen – snart är det dags för samråd igen
- Nyhet 2024-04-29
Östberga + höjden = sant
Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.