- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Gul linje till Älvsjö
2025
Planerad byggstart
6 stycken
nya stationer
2025
Planerad byggstart
6 stycken
nya stationer
Om projektet
Gul linje får sex stationer. Fridhemsplan blir en ännu viktiga knutpunkt när Gul linje får en plattform under Blå och Grön linje. I Liljeholmen, Årstaberg och Älvsjö ger den nya linjen många möjligheter till byten mellan tvärbana, buss och pendeltåg. Mellan Årstafältet och Östbergahöjden planeras en helt ny stadsdel, och Östberga får samtidigt bättre förbindelser med centrala Stockholm. Byggstart är planerad till 2025 om alla nödvändiga tillstånd är klara. Byggtiden uppskattas till cirka 9 år.
Ny teknik och självkörande tåg
Gul linje byggs med modern teknik och kommer att få ett helt nytt trafiksystem med självkörande tåg. Istället för förarhytt i vardera tågände är det sittplatser med fönster. Självkörande tunnelbanor finns redan i många storstäder runt om i världen, bland andra Köpenhamn, London och Paris, men för Stockholmarna blir det en nyhet.
Tekniken innebär många fördelar. Till exempel mjukare körning för ökad resenärkomfort, bättre trafikinformation och möjlighet till ökad turtäthet vid behov. Systemet övervakas av en trafikledningscentral som är bemannad dygnet runt och som kan agera om något händer.
Alla stationer på Gul linje kommer också få plattformsdörrar – glasdörrar på stationerna som öppnas när tåget kommer. Plattformdörrar ger förbättrad luft och klimat på plattformen, men allra viktigast är att de förhindrar att folk ramlar ned på spåret.
Ny depå i Älvsjö
Gul linje kommer att få en egen depå för service och underhåll av tunnelbanetågen. Den nya depån planeras i Älvsjö industriområde och ska kunna hantera upp till tio tåg. På depåområdet byggs bland annat verkstadshus samt uppställnings- och tvätthallar.
Nya stationer

Fridhemslpan
Den nya gula linjen får en plattform under Blå och Grön linje. Fridhemsplan blir därmed en ännu viktigare bytespunkt mellan flera tunnelbane- och busslinjer.

Liljeholmen
I den växande stadsdelen Liljeholmen planeras en ny station för gula linjen. Denna kommer att byggas under den befintliga röda linjen och ger smidiga byten mellan tunnelbana, buss och tvärbana.

Årstaberg
Årstabergs station, på Gul linje, blir en viktig bytespunkt där resenärerna kan byta mellan tunnelbana, pendeltåg, tvärbana och bussar. Planer finns på att bygga fler bostäder och arbetsplatser.

Årstafältet
På Årstafältet byggs en ny stadsdel med bostäder, handel och arbetsplatser. Den nya tunnelbanestationen, på Gul linje, blir en viktig pusselbit för att förse den nya stadsdelen med effektiv kollektivtrafik.

Älvsjö
Den nya tunnelbanestation kommer att ligga på Gul linje mellan Älvsjö centrum och Stockholmsmässan. Det ger goda kommunikationer till pendeltåg och bussar samt till befintlig och planerad bebyggelse.

Östbergahöjden
Gul linje och den nya stationen Östbergahöjden ökar tillgängligheten till stadsdelen och möjliggör byggandet av fler bostäder och arbetsplatser.

I Trekantsparken i Liljeholmen blir det en entré till Gul linje. Bild: Region Stockholm/Sweco.
Tyck till
Titta på filmen om Gul linje

Nyheter

Hela gula linjen på 97 sekunder

Se de nya stationerna – första visionsbilderna för Gul linje klara

Trafiknämnden: Ja till plattformsdörrar på Gul linje

Svåra avvägningar när nya nyttobyggnader behövs mitt i staden

Förslag: Gula linjen får plattformsdörrar

Ny bild: Se teknikbyggnaden på Långholmen