- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Aktuella arbeten i Hagastaden
Arbeten ovan jord
På Solnavägen har delar av Solnavägen grävts upp. Här byggs den norra biljetthallen till station Hagastaden med entréer mot Karolinska Universitetssjukhuset och Karolinska Institutet.
Vid Torsplan byggs den södra biljetthallen i källarplanet på Solnavägen 1e.
Arbeten under jord
Spårtunnlarna från Hagastaden har nått fram till Odenplan. Under sommaren 2025 har den norrgående spårtunneln anslutits till befintlig Grön linje.
I biljetthallarna och i tunnlarna pågår betong-, mark- och VA-arbeten.
Utsprängda bergmassor tas ut via arbetstunneln på Norra stationsgatan. Arbetet med stationen utförs av NCC på uppdrag av Region Stockholm.
Påverkan på området
Arbetet med att bygga den norra biljetthallen på Solnavägen påverkar framkomligheten på Solnavägen.
Arbetstider
Vi arbetar dygnet runt men arbetstiderna anpassas efter de bullervillkor som finns. Arbetstider för moment under jord som låter mycket, som borrning och sprängning, är som regel helgfria vardagar klockan 07.00–22.00. Sprängningar kan även ske på lördagar klockan 09.00–17.00.
Ovan jord arbetar vi med bullrande arbeten helgfri måndag till fredag kl. 07.00–19.00 Övrig tid får vi jobba med arbetsmoment som inte låter lika mycket.
Klicka här för att registrera eller avregistrera dig från spräng-sms
Tidplan
När arbetena med att spränga ut tunnlar och plattformsutrymmen är klara bygger vi klart biljetthallar och utrymmen för till exempel rulltrappor och hissar samt lägger spår, installerar signalsystem och allt annat som behövs i tunnelbanan. Det sista vi gör är att provköra med tåg och testa alla tekniska system innan Grön linje till Arenastaden öppnar för trafik 2028.