Aktuella arbeten vid Rudviken

Arbetsområde Södra Hagalund. Klicka på kartan för att göra den större. Illustration: Region Stockholm

Arbeten ovan jord

Nya tunnelbanans arbeten märks både ovan och under jord. Arbetsområden finns utmed Solnavägen och i Hagalunds industriområde. Vi utför olika slags markarbeten och spränger ut rulltrappsschakt ned till tunnlarna under jord.

Vid Gelbgjutarevägen i Hagalunds industriområde bygger vi stationens norra entré. Norr och söder om den framtida entrén bygger vi ventilationsschakt så att luften i tunnlarna ska bli bra.

Vid Solnavägen bygger vi stationens södra entré.

I samma område bygger Solna stad bostäder och arbetsplatser. Vill du ha meddelande innan sprängningar som sker i samband med det arbetet så kan du anmäla dig på NCVIB:s sida.

Anmälningsformulär till avisering inför sprängning.

Läs mer om Solna stads arbeten på Solnavägen.

Vill du ha meddelande för nya tunnelbanans sprängningar anmäler du dig till Region Stockholms tjänst för sprängvarning.

Observera att detta är två olika anmälningsformulär och du behöver anmäla dig via båda om du vill ha avisering inför alla sprängningar som sker i området.

Arbeten i tunnlarna

Spårtunnlar sprängs ut söderut mot Hagastaden. På framdriftskartan kan du se hur långt vi har kommit.

Bergmassorna transporteras ut via en arbetstunnel i Rudviken. Arbetena utförs av Itinera på uppdrag av Region Stockholm.

Arbetstider

Vi arbetar dygnet runt me arbetsmn våraoment anpassas efter riktvärden för buller. Arbetstider för moment under jord som låter mycket, som borrning och sprängning, är som regel helgfria vardagar klockan 07.00–22.00. Sprängningar kan även ske på lördagar klockan 09.00–17.00. Ovan jord arbetar vi med bullrande arbeten helgfri måndag till fredag kl. 07.00–19.00 Övrig tid får vi jobba med arbetsmoment som inte låter lika mycket.

Klicka här för att registrera eller avregistrera dig från spräng-sms

Tidplan

Arbetena med att spränga ut tunnlar och plattformsutrymmen beräknas vara klart årsskiftet 2025-2026. Sedan bygger vi klart biljetthallar och utrymmen för till exempel rulltrappor och hissar samt lägger spår, installerar signalsystem och allt annat som behövs i tunnelbanan. Det sista vi gör är att provköra med tåg och testa alla tekniska system innan Grön linje till Arenastaden öppnar för trafik 2028