Akalla slutar vara slutstation

När Blå linje förlängts till Barkarby kommer tunnelbanestationen i Akalla inte att vara en slutstation längre. Då behöver en del byggas om. Ett nytt torn i glasbetong blir både blickfång och ventilation vid Akalla station.

Visionsbild på ett rektangulärt ventilationstorn utanför Akalla station och bussterminal.

Vi bygger ett ventilationstorn vid Akalla station, utanför bussterminalen. Visionsbild: Region Stockholm/White Arkitekter

När stationen byggdes på 70-talet var man förutseende och byggde vidare spåren en bit. Det var bra nu när tunnelbanan dras vidare till Barkarby – men en del förändringar behövs ändå. Ett exempel är ventilationen. Just nu pågår arbete med att bygga om ett schakt som ska leda luft mellan stationen 20 meter ned och markytan. När tågen sedan kör blir också vinddraget mindre inne i stationen. Lufttrycket jämnas helt enkelt ut. Ovanpå schaktet byggs ett rektangulärt torn av glasbetong. Glaset släpper igenom dagsljuset in i biljetthallen.  

Läs mer om arbetena i Akalla: Akalla (nyatunnelbanan.se)  
Läs mer om Blå linje till Barkarby. Blå linje till Barkarby (nyatunnelbanan.se)

Även nya tunnelbanan förbereder för framtiden 

Alla nya slutstationer, Barkarby, Arenastaden, Nacka, Fridhemsplan och Älvsjö, kommer att vara möjliga att bygga vidare från i framtiden.

Läs mer: Slutstation i dag – men kanske inte för alltid (nyatunnelbanan.se)  

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.