– Man kan säga att vi har satt blodomloppet, vi vet var spåren ska gå. Nu behöver vi ta reda på var det är bäst att ha en depå, hjärtat som pumpar ut trafiken, säger Johan Brantmark, avdelningschef för avdelning Väst, som ansvarar för att bygga tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
Nu i höst drar en utredning i gång om placering och det finns många olika alternativ.
– Vi tittar på om den bästa lösningen är att bygga ut en depå som redan finns eller om vi ska bygga en helt ny. Blir det en helt ny depå behöver den ha en bra plats nära spåren, där det att lätt att komma till och från med tågen, säger Henrik Unosson, projektledare för depå på nya tunnelbanan.
Det är ju flera år kvar innan ni ens börjar bygga – varför ska depån få sin plats så här tidigt?
– Det tar tid att hitta en bra placering och att utforma en depå. En depå ska fungera bra i många år, det är en grundbult i systemet för att trafiken i tunnelbanan ska fungera. Vi kan behöva göra anpassningar och små justeringar av den nya linjen. Därför är det viktigt att vi tar tid på oss för att utreda både placering och utformning tidigt och noga, säger Henrik Unosson.
Mer information
Vill du veta mer om vad man gör i en depå? Här kan du läsa om depån i Högdalen: