- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Planering

Finansiering
För att bygga tunnelbana behövs först finansiering. Utbyggnaden av Stockholms tunnelbana finansieras gemensamt av staten, Region Stockholm och de kommuner där tunnelbanan byggs.
Stockholmsförhandlingen 2013
2014 tecknade staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholm stad ett avtal inom 2013 års Stockholmsförhandling. Avtalet innebär att:
- Tunnelbanan byggs ut till Arenastaden, Barkarby, Nacka och Söderort.
- Kommunerna bygger totalt 78 000 nya bostäder i tunnelbanans närområde.
- Depåkapaciteten i tunnelbanenätet byggs ut.
Sverigeförhandlingen 2017
Våren 2017 skrev ett avtal om storstadsåtgärder i Stockholm. Avtalet innebär bland annat att:
- Tunnelbanan byggs ut med en ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
- Tunnelbanans gröna linje byggs ut med en ny station i Hagalunds industriområde.
- Stockholms stad bygger 48 500 nya bostäder i tunnelbanans närområde.
- Solna stad bygger 4 000 bostäder i Hagalunds industriområde.
Utredning
När politikerna har kommit överens om finansiering börjar nästa fas i planeringen. Det är dags att rita ut en sträcka för den nya linjen. I det här läget är det en bred korridor på en karta. Man gör omfattande undersökningar av allt från resbehov till provborrning för att ta reda på bergkvaliteten. Även byggnader, natur, kultur och annat som finns ovan mark inventeras och vägs in i planeringen.

Provborrning i Liljeholmsviken 2020.
Samråd
Desto längre vi kommer med planeringen desto mer detaljerade blir planerna. Den breda korridoren på kartan blir en smal linje och så småningom vet vi exakt var linjen ska ligga.
Under hela processen är det viktigt att få in information – både från andra samhällsaktörer men också från de som bor och jobbar i området där tunnelbana planeras. För att bygga en så bra tunnelbana som möjligt är det viktigt att löpande ha dialog och ta in synpunkter från dem som kan bli berörda. Det kallas samråd och sker under hela planeringsarbetet.
Under samrådet förs dialog genom exempelvis en samrådsportal på vår webbsida och genom möten och öppna hus. Vi har även uppsökande samråd, för att fånga in målgrupper som vanligtvis inte hör av sig med synpunkter. Det kan vara till exempel skolungdomar, företag som påverkas och ideella föreningar. Resultatet från samrådet redovisas i en samrådsredogörelse.

Tillståndsprocessen
När planeringen är färdig har vi fått ihop en järnvägsplan. Den beskriver vilken mark som behövs och vilka åtgärder som måste vidtas för att skydda närmiljön. Den innehåller en miljökonsekvensbeskrivning, MKB, som utreder miljöpåverkan på människor, natur, kultur och djur.
Järnvägsplanen ställs ut för granskning med en sista möjlighet att lämna in synpunkter. Sedan skickas den till Trafikverket för prövning innan järnvägsplanen fastställs. Parallellt med järnvägsplanen antar den eller de berörda kommunerna detaljplaner för sträckningen. Processen med järnvägsplan och detaljplan görs samordnat, så att samma samråd och miljökonsekvensbeskrivning som i järnvägsplanen används i detaljplanen.
För att kunna bygga behöver vi också ett miljötillstånd. Det talar om hur mycket utbyggnaden får påverka grundvattnet. Miljötillståndet prövas av mark- och miljödomstolen. I miljötillståndet finns även villkor för hur mycket utbyggnaden får bullra och störa.
Liten ordlista
Järnvägsplan
Järnvägsplanen är ett underlag för planering av en spåranläggning (järnväg, spårväg eller tunnelbana). En järnvägsplan tas fram av den som ska bygga en spåranläggning. Planen beskriver vilken mark som behövs och vad som kommer att göras för att skydda närmiljön i samband med bygget. Järnvägsplanen fastställs av Trafikverket. I järnvägsplaneprocessen ingår samråd, granskning och fastställande.
Samråd
Samråd ska ske med de personer och organisationer som berörs direkt eller indirekt när vi bygger tunnelbana. De är bland annat närboende, fastighetsägare, företagare, myndigheter och intresseorganisationer. Du som enskild person har möjlighet att vara med och påverka. Samrådet ingår som en del av miljökonsekvensbeskrivningen och i processerna för järnvägsplan, detaljplan och miljöprövning.
Miljökonsekvensbeskrivning
Syftet med en miljökonsekvensbeskrivning, MKB, är att identifiera och beskriva de direkta och indirekta effekter som en planerad verksamhet eller åtgärd kan ha för människor, djur, växter, mark, vatten, luft, klimat, landskap och kulturmiljö. Beskrivningen ska också innehålla en samlad bedömning av ovanstående effekter. MKB:en är ett viktigt underlag för miljöprövning och planläggning. Den är både en process och ett dokument, där dokumentet speglar resultatet av samrådet.
Detaljplan
Detaljplanen är en juridiskt bindande handling som styr vad som och hur det får byggas inom ett område. Kommunerna ansvarar för att detaljplaner tas fram och de beslutas av kommunens politiska organ. I detaljplaneprocessen ingår samråd, granskning och slutligen antagande.
Miljöprövning
Bygget av tunnelbanan kan medföra att grundvattennivån påverkas. Den påverkan regleras av lagstiftning i miljöbalken, så det behövs tillstånd för detta från mark- och miljödomstolen. Domstolen kan besluta att fastställa villkor även för andra delar som skulle kunna medföra påverkan, exempelvis buller och vibrationer.
Granskning
Granskning ingår i detalj- och järnvägsplaneprocessen. Efter samrådsperioden tas ett planförslag fram, baserat på det som kommit fram under samrådsskedet. Planhandlingarna ställs ut för granskning under minst tre veckor. Granskningen är ett sista tillfälle för berörda parter att lämna synpunkter.