- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Sickla
8 minuter
Sickla till T-Centralen
4 trafikslag
möts vid knutpunkten Sickla
8 minuter
Sickla till T-Centralen
4 trafikslag
möts vid knutpunkten Sickla
Knutpunkt centralt i Sickla
Mellan Sickla köpkvarter och Alphyddan byggs tunnelbanans station Sickla. Två entréer ska ligga i bottenvåningen av kontorshuset Sickla Central i hörnet av Sickla industriväg och Värmdövägen. Strax österut byggs en entré i Sickla köpkvarter och en entré i hörnet av Alphyddevägen och Värmdövägen.
När tunnelbanan står klar tar resan mellan Sickla och T-Centralen 8 minuter. Tillsammans med Tvärbanan, Saltsjöbanan och bussar blir Sickla ett viktigt nav i framtidens kollektivtrafik. Tunnelbanans Blå linje till Nacka skapar helt nya resmöjligheter mellan norra och södra Stockholm.
Smidig passage mellan entréer
Mellan den nya entrén vid Alphyddevägen och entrén i Sickla köpkvarter byggs en gångtunnel under Värmdövägen. Gången mellan de två entréerna ligger utanför tunnelbanans biljettspärrar och kan passeras utan SL-biljett.
Stram keramik ger stationen sitt uttryck
På station Sickla består den konstnärliga gestaltningen av konstväggar i stram keramik. Anna Lerinder står för konstnärlig utformning och färgsättning på stationen.
Fakta
- Restid till T-Centralen: 8 minuter utan byten.
- Stationen får fyra entréer.
- Plattformen byggs 35 meter under markytan.
- Stationen får rulltrappor och hissar.
- Anna Lerinder står för den konstnärliga gestaltningen.