Om nya tunnelbanan

18 stationer

och 3 mil nya spår

130 500 bostäder

byggs i anslutning till tunnelbanan

En man i gul jacka med texten nya tunnelbanan på ryggen ser sig om.

Bakgrund

En fjärdedel av Sveriges befolkning bor i dag i Stockholms län. Det innebär både stora möjligheter och en hel del utmaningar. Bland annat behöver vi fler bostäder och nya resmöjligheter. Med nya tunnelbanan blir avstånden mindre när Stockholm blir större. Förändringen blir synlig när stadsbilder förändras och nya områden tar form.

Satsningen är ett samarbete mellan staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholm stad som gemensamt bekostar utbyggnaden. Budgeten för hela utbyggnaden är 54 miljarder kronor i 2016 års penningnivå.

Nya tunnelbanan

Det är Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana som bygger nya tunnelbanan. Totalt är det 18 stationer och tre mil nya spår som ska byggas. När den pågående utbyggnaden är klar kommer tunnelbanenätet sträcka sig till Barkarby, Arenastaden och Nacka. Och mellan Fridhemsplan och Älvsjö blir det en helt ny linje under jord.

Regionfullmäktige har även gett förvaltningen i uppdrag att under 2025–2026 utreda möjliga lösningar för en framtida tunnelbana till området där Bromma flygplats ligger idag. Uppdraget omfattar än så länge endast utredning av en möjlig utbyggnad och det finns inget politiskt beslut om genomförande.

Fakta

  • 18 stationer.
  • 3 mil nya spår.
  • 130 500 nya bostäder ska byggas i de kommuner som får ny tunnelbana.
  • Idag reser 1 100 000 personer med tunnelbanan varje dag. Utbyggnaderna gör att 180 000 fler kommer att kliva på dagligen.

Framtidens tunnelbanekarta. Klicka på bilden för att göra den större.

Framtidens tunnelbanekarta

Så här kommer Stockholms tunnelbanekarta att se ut när hela utbyggnaden är färdig. Nya tunnelbanan skapar nya resvägar och många nya bytespunkter. Hur åker du med tunnelbanan idag? Kommer du att kunna åka på nya sätt i framtiden?

Nya sträckor

  • Akalla–Barkarby, Blå linje.
  • Kungsträdgården–Nacka och Söderort, Blå linje.
  • Odenplan–Arenastaden, Grön linje.
  • Fridhemsplan–Älvsjö, Gul linje.

Se filmen om nya tunnelbanan

Projekt

En grupp människor som går längs en gata bredvid en tunnelbanestation.

Blå linje till Barkarby

Tunnelbanans Blå linje förlängs från Akalla till Barkarby. Utbyggnaden ger nya resmöjligheter och kortare restider. Samtidigt möjliggörs byggandet av nya bostäder i Veddesta och Barkarbystaden. För alla som reser kollektivt blir Barkarby en viktig knutpunkt med flera trafikslag.

Blå linje till Nacka och Söderort

Tunnelbanans Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Utbyggnaden möjliggör nya bostäder i Nacka och Stockholm samtidigt som den ger fler resmöjligheter, avlastar Slussen och ökar kapaciteten i kollektivtrafiken.

En grupp människor som går längs en gata mot en tunnelbanestation.

Grön linje till Arenastaden

Tunnelbanans gröna linje förlängs från Odenplan till Arenastaden. Den nya grenen får tre nya stationer i Stockholm och Solna. Det möjliggör nya bostäder och fler resmöjligheter till några av Stockholms snabbast växande stadsdelar.

En person som cyklar på en gångväg framför den nya tunnelbanestationen i Liljeholmen.

Gul linje till Älvsjö

Gul linje till Älvsjö möjliggör tiotusentals nya bostäder med hållbara kommunikationer. Linjen avlastar befintlig kollektivtrafik och gör det enklare att resa mellan centrala och södra Stockholm med nya smidiga bytespunkter.

Utbyggd depå i Högdalen

Vi bygger ut och moderniserar tunnelbanedepån i Högdalen för att kunna ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana växer. Vi bygger också en ny tunnel för att ansluta depån till tunnelbanans Farstagren.