Stockholms nya tunnelbana
Stockholmsregionen växer varje år. Du vet säkert att det behövs många nya bostäder – men även kollektivtrafiken måste byggas ut, så att gamla och nya stockholmare smidigt och miljövänligt kan ta sig till och från jobb, skola, nöjen och träning.
Uppdraget
Region Stockholm har fått i uppdrag att bygga ut Stockholms tunnelbana med 18 stationer och tre mil nya spår. Den nya tunnelbanan möjliggör byggandet av 130 500 nya bostäder – det betyder hem åt över 300 000 människor!
Samarbetet
För att kunna genomföra ett sådant här jätteprojekt behövs ett mycket nära samarbete. Satsningen är så viktig att staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholm stad gemensamt bekostar utbyggnaden på totalt 54 miljarder kronor i 2016 års penningnivå.
Titta på filmen – det här ska vi bygga
Blå linje till Barkarby
Utbyggnaden av Blå linje mellan Akalla och Barkarby ger kortare restider och förenklar arbetspendling för många. Samtidigt ökar också kapaciteten i tunnelbanan. Barkarby blir en smidig knutpunkt för alla som reser kollektivt. Trafikstart 2027.
Blå linje till Nacka och Söderort
Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Södermalm, Söderort och Nacka. Sex helt nya stationer: Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla, Nacka, Slakthusområdet. Under dagens station Gullmarsplan byggs även en ny plattform för Blå linje. Trafikstart år 2030.
Läs mer om Blå linje till Södermalm
Läs mer om Blå linje till Söderort
Läs mer om Blå linje till Nacka
Grön linje till Arenastaden
Grön linje förlängs från Odenplan till Arenastaden. Linjen får tre nya stationer: Arenastaden, Södra Hagalund och Hagastaden. Trafikstart år 2028.
Gul linje till Älvsjö
En ny linje med sex stationer planeras mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Tillståndsprocessen beräknas vara klar år 2025, om ingen överklagar. Byggtiden beräknas till nio år.
Utbyggd depå i Högdalen
Tunnelbanedepån i Högdalen byggs ut och moderniseras för att kunna ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana växer. En ny tunnel byggs också för att ansluta depån till tunnelbanans Farstagren. Hela arbetet med utbyggd depå är klart 2026.
Två förhandlingar gav ny tunnelbana
Alla politiska instanser har fattat de beslut som behövs för tunnelbaneutbyggnaden. Besluten har sin grund i två förhandlingar:
2013 års Stockholmsförhandling
I januari 2014 tecknades ett avtal mellan staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholm stad. Avtalet innebär att:
-
- tunnelbanan byggs ut till Arenastaden, Barkarby, Nacka och Söderort
-
- depån i Högdalen byggs ut.
-
- kommunerna bygger totalt 78 000 nya bostäder i tunnelbanans närområde.
Sverigeförhandlingen 2017
Våren 2017 skrevs ett avtal om storstadsåtgärder i Stockholm. För tunnelbanan innebär avtalet:
-
- ytterligare en station på Grön linje och 4 000 bostäder i dagens Hagalunds industriområde.
-
- ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö och 48 500 bostäder i området.
Undrar du hur man planerar?
Det är många steg innan själva byggandet av en ny tunnelbana kan starta. Bland annat ska flera utredningar göras och godkännas. Dessutom hålls flera samråd där allmänheten får lämna in synpunkter. Läs mer om hur man planerar:
Undrar du hur allt ska byggas?
Är du nyfiken på maskiner och sprängningar? Läs alla detaljer om hur bygget av nya tunnelbanan går till.
Undrar du hur det ska se ut?
Konsten är viktig i Stockholms tunnelbana och det finns konst på nästan alla dagens stationer. Den traditionen fortsätter, och alla nya stationer får ett helt eget konstnärligt uttryck.
Undrar du hur du påverkas?
Många hör, ser och känner när tunnelbanan byggs.
Läs mer
Så får du information
Nya tunnelbanan för barnen
Allt om upphandling
Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.