Stockholms nya tunnelbana

Stockholmsregionen växer varje år. Du vet säkert att det behövs många nya bostäder – men även kollektivtrafiken måste byggas ut, så att gamla och nya stockholmare smidigt och miljövänligt kan ta sig till och från jobb, skola, nöjen och träning.

Framtidens spårlinjekarta med förlängd blå linje till Barkarby, förlängd blå linje via Södermalm till Nacka och Gul linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
Så här ser framtidens tunnelbanekarta ut. Illustration: Region Stockholm

Uppdraget

Region Stockholm har fått i uppdrag att bygga ut Stockholms tunnelbana med 18 stationer och tre mil nya spår. Den nya tunnelbanan möjliggör byggandet av 130 500 nya bostäder – det betyder hem åt över 300 000 människor!

Man i gul  arbetsjacka med texten Nya tunnelbanan på ryggen tittar ut över ett arbetsområde i Hagastaden.
Foto: Region Stockholm

Samarbetet

För att kunna genomföra ett sådant här jätteprojekt behövs ett mycket nära samarbete. Satsningen är så viktig att staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholm stad gemensamt bekostar utbyggnaden på totalt 54 miljarder kronor i 2016 års penningnivå.

Tre personer i gula arbetskläder i en tunnel.
Foto: Region Stockholm

Titta på filmen – det här ska vi bygga

Blå linje till Barkarby

Utbyggnaden av Blå linje mellan Akalla och Barkarby ger kortare restider och förenklar arbetspendling för många. Samtidigt ökar också kapaciteten i tunnelbanan. Barkarby blir en smidig knutpunkt för alla som reser kollektivt. Trafikstart 2027.

Läs mer om Blå linje till Barkarby

Barkarbystadens plattform med konstnärlig gestaltning av Helena Byström.
Barkarbystadens plattform. Visionsbild: White Arkitekter/Region Stockholm.

Blå linje till Nacka och Söderort

Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Södermalm, Söderort och Nacka. Sex helt nya stationer: Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla, Nacka, Slakthusområdet. Under dagens station Gullmarsplan byggs även en ny plattform för Blå linje. Trafikstart år 2030.

Läs mer om Blå linje till Södermalm
Läs mer om Blå linje till Söderort
Läs mer om Blå linje till Nacka

Visionsbild som visar biljetthallen i Nacka. Rött golv, vita pelare och tak.
Nacka – biljetthallen i hörnet Skvaltans väg och Vikdalsbron. Visionsbild: Sweco/Region Stockholm.

Grön linje till Arenastaden

Grön linje förlängs från Odenplan till Arenastaden. Linjen får tre nya stationer: Arenastaden, Södra Hagalund och Hagastaden. Trafikstart år 2028.

Läs mer om Grön linje till Arenastaden

Framtida stationen i Hagastaden med sin rosa interiör.
Framtida stationen i Hagastaden. Visionsbild: &Rundquist/Region Stockholm

Gul linje till Älvsjö

En ny linje med sex stationer planeras mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Tillståndsprocessen beräknas vara klar år 2025, om ingen överklagar. Byggtiden beräknas till nio år.

Läs mer om Gul linje till Älvsjö

Entrén till dagens station i Älvsjö.
Just nu planeras det för hur Gul linje till Älvsjö ska byggas. Foto: Region Stockholm.

Utbyggd depå i Högdalen

Tunnelbanedepån i Högdalen byggs ut och moderniseras för att kunna ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana växer. En ny tunnel byggs också för att ansluta depån till tunnelbanans Farstagren. Hela arbetet med utbyggd depå är klart 2026.

Läs mer om utbyggd depå i Högdalen

Bilden visar två personer som arbetar med tunnelbanetåg i Högdalsdepån.
Underhållsarbete i Högdalsdepån.
Bergdrift av tunnlar. Foto: Region Stockholm.

Två förhandlingar gav ny tunnelbana

Alla politiska instanser har fattat de beslut som behövs för tunnelbaneutbyggnaden. Besluten har sin grund i två förhandlingar:

I januari 2014 tecknades ett avtal mellan staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholm stad. Avtalet innebär att:

    • tunnelbanan byggs ut till Arenastaden, Barkarby, Nacka och Söderort

    • depån i Högdalen byggs ut.

    • kommunerna bygger totalt 78 000 nya bostäder i tunnelbanans närområde.

Våren 2017 skrevs ett avtal om storstadsåtgärder i Stockholm. För tunnelbanan innebär avtalet:

    • ytterligare en station på Grön linje och 4 000 bostäder i dagens Hagalunds industriområde.

    • ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö och 48 500 bostäder i området.

Undrar du hur man planerar?

Det är många steg innan själva byggandet av en ny tunnelbana kan starta. Bland annat ska flera utredningar göras och godkännas. Dessutom hålls flera samråd där allmänheten får lämna in synpunkter. Läs mer om hur man planerar:

Så planerar vi

En kvinna och en man tittar på en bärbar dator och pratar,
Foto: Region Stockholm

Undrar du hur allt ska byggas?

Är du nyfiken på maskiner och sprängningar? Läs alla detaljer om hur bygget av nya tunnelbanan går till.

Så bygger vi
Så spränger vi
Så arbetar vi med hållbarhet

Kvinna i gul hjälm och gul jacka håller i laddtrådar som går in berg.
Det är ett omfattat förarbete innan en salva går av. Här laddas spränghålen.Foto: Region Stockholm.

Undrar du hur det ska se ut?

Konsten är viktig i Stockholms tunnelbana och det finns konst på nästan alla dagens stationer. Den traditionen fortsätter, och alla nya stationer får ett helt eget konstnärligt uttryck.

Läs om konsten på de nya stationerna.

Visionsbild från Station Nacka visar plattformen. På plattformen syns människor vänta på tunnelbanan intill ett konstverk i form av en elefant.
Station Nacka plattform Visionsbild: Sweco/Region Stockholm.

Undrar du hur du påverkas?

Många hör, ser och känner när tunnelbanan byggs.

Läs om hur du påverkas under byggtiden.

En person i gula arbetskläder och gul hjälm står i en upphöjd korg och utför ett arbete vid en bergvägg.
Laddning i en tunneln i Veddesta, Barkarby. Foto: Region Stockholm

Läs mer

Så får du information
Nya tunnelbanan för barnen
Allt om upphandling

Undrar du något?

Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.