Malin Holm tar reda på svaren åt dig

Frågor om tidplaner och störningar är vardag för SL Kundtjänst. Malin Holm är en av de som svarar på dina frågor om nya tunnelbanan.  

Undrar du något om utbyggnaden finns det snabb hjälp att få. Årets alla dagar, dygnet runt, svarar SL Kundtjänst på dina frågor.  

– Om det är en lätt fråga kan du få svar redan samma dag, men om vi behöver ta hjälp av en expert kan det dröja lite längre, säger Malin Holm, som är samordnare för frågor som handlar om nya tunnelbanan.  

Många frågor varje dag

SL Kundtjänst tar emot ett stort flöde med frågor om kollektivtrafiken i Stockholm varje dag. En specialutbildad grupp hanterar just frågorna om utbyggnaden av tunnelbanan. Många undrar om tidplanen, arbetstider och hur kommande arbeten kan störa.  

– Det är alltid svårt att svara på frågor om störningar eftersom det är så mycket som kan påverka hur man upplever det, säger Malin Holm.  

– Då får vi förklara att det kan bero på vilka arbetsmoment som görs för tillfället och hur många maskiner som är igång samtidigt, om ditt hus är grundlagt på berg eller lera och vad berget har för egenskaper. Störningarna förändras också när arbetet flyttar på sig. Dessutom är det individuellt hur mycket man störs, fortsätter hon.  

En ovanlig fråga

Frågorna kommer in via telefon, genom kontaktformuläret eller i något av SL:s kundcenter. Malin Holm möter kunder i butiken på Sergels torg en dag i veckan.  

– Men den allra största tiden svarar jag på mejlfrågor. Just nu jobbar vi hemifrån, och det funkar bra tack vare våra tekniska system.  

En av de lite mer ovanliga frågorna kom från en konststudent.  

– Han undrade vilken nyans byggplanken var målade i. Som tur var kunde vi plocka fram koden åt honom, den heter S 2030-G80Y, säger Malin Holm. 

Kontakta SL Kundtjänst

Fyll i kontaktformuläret eller ring 08-600 10 00.

Läs mer

Läs mer om aktuella arbeten i Arenastaden, Barkarby, Nacka, Södermalm, Söderort eller de som rör depån i Högdalen

Vill du också veta mer om färgen på planken? Läs artikeln: Därför är planken gulgröna  

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.