Klart: Gula linjen planeras för självkörande tåg
Tisdag 26 september fattade Region Stockholms trafiknämnd beslut om att inriktningen för tunnelbanan till Älvsjö är självkörande tåg – för första gången i Stockholm.
Självkörande tåg gör till exempel att det inte behövs någon förarhytt, utan resenärerna kan titta ut i tunneln under resan. Lösningen finns redan idag på många ställen i världen, där Köpenhamn är närmast.
– Exakt vilka tåg vi kommer att köpa in är inte klart ännu, men det vi vet är att de kommer att vara anpassade utifrån våra förutsättningar. Både i antal och möblering planerar vi för den mängd resenärer vi förväntar oss runt 2060. En fördel med självkörande tåg är att det är lättare att sätta i fler tåg vid behov, säger Johan Brantmark.
Kan göra annorlunda
Den nya Gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö kommer att vara fristående från resten av tunnelbanan. Det är därför som den går att bygga på ett annat sätt.
– De byggen som är igång nu är ju allihopa förlängningar, där vi lägger till ett antal stationer till befintliga linjer. Då behöver vi bygga för samma slags tåg och samma signalsystem. På Gula linjen kan vi göra annorlunda – och då ska vi ta till vara den teknikutveckling som skett, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö.
Förutom självkörande tåg kommer tunnelbanan till Älvsjö att byggas med en annan teknik än resten av tunnelbanan – den ska borras fram med en jätteborr.
LÄS MER: För första gången tunnelbanan byggs med jätteborr
Stationerna blir också mindre, med 75 meter långa plattformar istället för dagens 145 meter. Det är för att kunna köra kortare tåg med tätare avgångar och gör den totala restiden och väntetiden kortare.
LÄS MER: Kortare tåg oftare till Älvsjö
Just nu pågår planeringsarbetet för den nya linjen.
Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.