Halvvägs genom berget på Södermalm

Arbetet med borrning och sprängningar för nya tunnelbanans förlängning från Kungsträdgården via Södermalm och Hammarby Sjöstad har pågått i snart tre år. För många har sprängningar, buller och vibrationer blivit vardag. Nu är lite mer än hälften av berget utsprängt.

Nyhet  Södermalm  2023-05-08
Plattformsrummet station Sofia
Plattformsrummet på nya station Sofia. Härifrån delar sig spåren mot Nacka och Söderort. Foto: Richard Lindholm, nya tunnelbanan

I mitten på mars nåddes den viktiga milstolpen 50 procent och sedan dess har arbetet fortsatt i rask takt.

– Vi vet att våra arbeten i mångt och mycket påverkar omgivningen, så det känns kul att dela med sig av den här milstolpen, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linje till Södermalm och Hammarby Sjöstad.

Hela nya tunnelbanan ska gå under jord. Från den befintliga stationen Kungsträdgården går spåren under Saltsjön, vidare under östra Södermalm och nya station Sofia, till Norra Hammarbyhamnenen och Hammarby Sjöstad där nya station Hammarby kanal nu byggs ca 35 meter under kanalen. Efter station Sofia delar sig spåren mot Nacka och Söderort.

– Vi tuggar i oss meter för meter. På några ställen har vi bra berg och kan arbeta oss fram i snabbare takt, på andra lite sämre och då får vi arbeta något långsammare, men på det stora hela löper arbetet på bra, säger Andreas Burghauser.

Klicka här för att följa framdriften

Här kan du läsa mer om respektive delsträcka:

Blasieholmen/Skeppsholmen

Stigbergsparken

Norra Hammarbyhamnen

Hammarby Sjöstad/Luma

Undrar du något?

Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.