Blå linje till Södermalm & Hammarby Sjöstad

Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort via Södermalm och Hammarby Sjöstad.


Blå linje förlängs från Kungsträdgården via Södermalm och Hammarby Sjöstad till Nacka och Söderort. Klicka på kartan för att se den i ett större format.
Blå linje förlängs från Kungsträdgården via Södermalm och Hammarby Sjöstad till Nacka och Söderort. Klicka på kartan för att se den i ett större format.

Det här bygger vi

Blå linje förlängs från Kungsträdgården och får två förgreningar. En förgrening går söderut via Gullmarsplan och en förgrening går österut till Nacka. Utbyggnaden behövs för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm. På Södermalm byggs nya station Sofia och i Hammarby Sjöstad byggs nya station Hammarby kanal, med en uppgång i Norra Hammarbyhamnen och en i Luma. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort år 2030.

Läs mer om Stockholms nya tunnelbana

Här finns information om arbetet i Nacka

Här finns information om arbetet i Söderort

Blasieholmen

På Blasieholmen finns en arbetstunnel kvar från när tunnelbanestationen Kungsträdgården byggdes i slutet av 1970-talet. Tunneln mynnar ut nära Museikajen och har åter tagits i bruk nu när tunnelbanan förlängs. Cirka 1,4 kilometer långa spår- och servicetunnlar förlängs från Blasieholmen, in under Skeppsholmen, via nya station Sofia på Södermalm till Nacka och Söderort. Entreprenaden utförs av OHLA på uppdrag av Region Stockholm.

Pågående arbeten på Blasieholmen

Tunnelbanan förlängs från Blasieholmen

Station Sofia

Från Kungsträdgården förlängs tunnelbanans Blå linje under Saltsjön mot Södermalm och nya station Sofia i Stigbergsparken. Sofia blir en viktig knutpunkt för framtidens resenärer och blir dessutom Stockholms djupaste station. Söder om Sofia delar sig tunnelbanan åt två håll, där ena linjen går mot Söderort och den andra mot Nacka. Entreprenaden utförs av Implenia på uppdrag av Region Stockholm.

Pågående arbeten i Stigbergsparken och på östra Södermalm

Visionsbild, station Sofia

Station Hammarby kanal

Söder om station Sofia delar sig tunnelbanan där ena linjen går mot Hammarby Sjöstad med slutstation Nacka. Station Hammarby kanal kommer att ligga under vattnet med en uppgång i Norra Hammarbyhamnen och en uppgång i Hammarby Sjöstad vid Luma. Entreprenaden utförs av Itinera på uppdrag av Region Stockholm.

Pågående arbeten i Hammarby Sjöstad

Pågående arbeten i Norra Hammarbyhamnen

Illustration, station Hammarby kanal

Här spränger vi under jord

På framdriftskartan kan du följa sprängarbetet under jord. Kartan uppdateras en gång i månaden.

Klicka här för att öppna framdriftskartan

Kartan visar hur mycket av tunnlarna som har sprängts ut och var arbetet sker kommande månad. Kartan avser Blå linje till Södermalm, Nacka och Söderort. Kartan uppdaterades 30 september 2024. Perioden avser oktober 2024.

Sträckan Kungsträdgården – Hammarby Sjöstad

 Tunnelsprängningarna från Kungsträdgården söderut mot Södermalm är färdiga. Samtliga tunnlar befinner sig under Saltsjön och under oktober förväntas alla tunnlar haft genomslag mot Södermalm.

I Norra Hammarbyhamnen, mot Gullmarsplan beräknas genomslag ske under oktober-november.

Södergående är tunnlarna mot Hammarby Sjöstad färdigsprängda. Däremot kommer sprängningar att ske i det blivande rulltrappsschaktet i höjd med Stora Blecktornsparken.

Tunnelsprängningarna österut mot Sickla är färdiga.

Klicka på bilden för att öppna framdriftskartan

Nyheter

Undrar du något?

Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.