Blå linje till Södermalm & Hammarby Sjöstad
Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort via Södermalm och Hammarby Sjöstad.

Det här bygger vi
Blå linje förlängs från Kungsträdgården och får två förgreningar. En förgrening går söderut via Gullmarsplan och en förgrening går österut till Nacka. Utbyggnaden behövs för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm. På Södermalm byggs nya station Sofia och i Hammarby Sjöstad byggs nya station Hammarby kanal, med en uppgång i Norra Hammarbyhamnen och en i Luma. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort år 2030.
Läs mer om Stockholms nya tunnelbana
Här finns information om arbetet i Nacka
Här finns information om arbetet i Söderort
Blasieholmen
På Blasieholmen finns en arbetstunnel kvar från när tunnelbanestationen Kungsträdgården byggdes i slutet av 1970-talet. Tunneln mynnar ut nära Museikajen och har åter tagits i bruk nu när tunnelbanan förlängs. Cirka 1,4 kilometer långa spår- och servicetunnlar förlängs från Blasieholmen, in under Skeppsholmen, via nya station Sofia på Södermalm till Nacka och Söderort. Entreprenaden utförs av OHLA på uppdrag av Region Stockholm.
Station Sofia
Från Kungsträdgården förlängs tunnelbanans Blå linje under Saltsjön mot Södermalm och nya station Sofia i Stigbergsparken. Sofia blir en viktig knutpunkt för framtidens resenärer och blir dessutom Stockholms djupaste station. Söder om Sofia delar sig tunnelbanan åt två håll, där ena linjen går mot Söderort och den andra mot Nacka. Entreprenaden utförs av Implenia på uppdrag av Region Stockholm.
Station Hammarby kanal
Söder om station Sofia delar sig tunnelbanan där ena linjen går mot Hammarby Sjöstad med slutstation Nacka. Station Hammarby kanal kommer att ligga under vattnet med en uppgång i Norra Hammarbyhamnen och en uppgång i Hammarby Sjöstad vid Luma. Entreprenaden utförs av Itinera på uppdrag av Region Stockholm.
Här spränger vi under jord
På framdriftskartan kan du följa sprängarbetet under jord. Kartan uppdateras en gång i månaden.
Klicka här för att öppna framdriftskartan
Texttolkad karta
Kartan visar hur mycket av tunnlarna som har sprängts ut och var arbetet sker kommande veckor på. Kartan avser Blå linje till Södermalm, Nacka och Söderort. Kartan uppdaterades 1 december 2023. Perioden avser december 2023.
Från Blasieholmen sprängs tunnlarna fram i riktning mot Södermalm. Samtliga tunnlar befinner sig under Saltsjön.
På Södermalm befinner sig de tre norrgående tunnlarna under Saltsjön för att koppla spåren från Blasieholmen. Södergående sex tunnelfronter befinner sig i ungefärlig höjd med Malmgårdsvägen och sprängs fram i olika takt.
Från Hammarby Sjöstad har den ena norrgående tunneln passerat Hammarby kanal. I den andra pågår arbeten under kanalen i plattformsrummet. Samtidigt pågår nu utsprängning av kommande biljetthall under Lumagatan.
Södergående tunnlar befinner sig i höjd med Sickla kanal. Strax nordöst om kanalen möts tunnlarna från Hammarby Sjöstad med de från Sicklahållet. Större delen av arbetet nordöst om Sickla kanal kommer att göras från Sicklahållet.
Nyheter
- Nyhet 2023-11-14
Nu börjar Sofia likna en station
- Nyhet 2023-10-18
Samråd om nya villkor
- Nyhet 2023-08-29
Djupaste punkten utsprängd
- Nyhet 2023-05-08
Halvvägs genom berget på Södermalm
- Nyhet 2023-03-28
Försök under jord för bättre arbetsmiljö
- Nyhet 2023-03-17
Stagborrning - viktigt moment för förankring av stödkonstruktion
Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.