Blå linje till Södermalm

Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort via Södermalm och Hammarby Sjöstad.

Det här bygger vi

Från Kungsträdgården förlängs tunnelbanan under Saltsjön med station Sofia i Stigbergsparken som första station. Sofia blir en viktig knutpunkt för framtidens resenärer. Söder om station Sofia delar sig tunnelbanan åt två håll, där ena linjen går mot Söderort och den andra mot Hammarby Sjöstad med slutstation Nacka. Station Hammarby kanal kommer att ligga under vattnet med en uppgång vid Vintertullstorget på Södermalm och en uppgång i Hammarby Sjöstad vid Luma. Byggtiden är 10 år och trafikstart är år 2030.

Blå linje förlängs från befintlig station Kungsträdgården via nya station Sofia på östra Södermalm till nya station Hammarby kanal i Hammarby Sjöstad. Klicka på kartan för att se den i ett större format.

Så långt har vi kommit

Kartan visar hur mycket av tunnlarna som har sprängts ut och var arbetet sker kommande veckor. Kartan uppdaterades 27 januari 2023. Perioden avser vecka 5-8 2023.

Under Blasieholmen sprängs samtliga tunnlar fram under Ladugårdslandsviken och beräknas nå Skeppsholmen under våren 2023.

På Södermalm påbörjas under perioden vattenpassagen under Saltsjön för de norrgående tunnlarna. Söderut befinner sig tunnlarna ungefär under Vitabergsparken och arbete utförs ungefär mellan Sofia kyrka och lilla Blecktornsparken. Tunnlarna närmar sig det område i det nya tunnelsystemet där spåren delar sig mot Söderort och Nacka

I Hammarby Sjöstad planeras arbete i den ena norrgående tunneln att ske under Hammarby kanal under perioden. Övriga norrgående spårtunnlar befinner sig i höjd med Ljusslingan. Södergående tunnelfronter befinner sig ungefär i höjd med Babordsgatan.

Från Söderort har de norrgående tunnlarna nått Hammarby kanal där det nu sprängs under vattnet i riktning mot Stora Blecktornsparken.

Klicka på bilden för att se kartan i ett större format.

Nyheter

Undrar du något?

Skriv till SL:s kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.