Blå linje till Söderort
Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort via Södermalm och Hammarby Sjöstad. Trafikstart planeras till år 2030.
Det här bygger vi
Blå linje förlängs från Kungsträdgården och får två förgreningar. En förgrening går söderut via Gullmarsplan och en förgrening går österut till Nacka. Utbyggnaden behövs för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm.
Förlängningen via Gullmarsplan fortsätter till Sockenplan där den kopplas ihop med Hagsätragrenen och blir en del av Blå linje. Den nya sträckningen avlastar tunnelbanetrafiken som i dag passerar norra och södra staden via T-Centralen och Gullmarsplan. Det innebär att även Farsta- och Skarpnäckgrenen kan få tätare trafik. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är 2030.
Läs mer om Stockholms nya tunnelbana
Här finns information om arbetet i Nacka
Här finns information om utbyggnaden via Södermalm och Hammarby Sjöstad
Gullmarsplan
På station Gullmarsplan byggs en ny plattform för Blå linje, 70 meter under mark och befintlig tunnelbana. Plattformen nås via fem snabbhissar som tar cirka 30 sekunder till biljetthallen. Det byggs även en ny uppgång i Mårtensdal, nära Tvärbanan.
Pågående arbeten station Gullmarsplan
Så fungerar snabbhissarna
Slakthusområdet
Station Slakthusområdet ersätter stationerna Globen och Enskede gård. Stationen får två uppgångar. Den norra uppgången placeras i ett kontorshus cirka 200 meter från nuvarande station Globen. Den andra uppgången placeras längre söderut i anslutning till en park och får två entréer.
Pågående arbeten i Slakthusområdet.
Sockenplan
Vid Sockenplan kopplas de nya spåren från Slakthusområdet ihop med befintliga spår för Grön linje. När tunnelbanan är klar blir Hagsätragrenen en del av Blå linje.
Pågående arbeten i Sockenplan
Här arbetar vi under jord
På framdriftskartan kan du följa sprängarbetet under jord. Kartan uppdateras en gång i månaden.
Klicka här för att öppna framdriftskartan.
Texttolkad karta
Kartan visar hur mycket av tunnlarna som har sprängts ut och var arbetet sker de kommande veckorna. Kartan avser Blå linje till Södermalm, Nacka och Söderort. Kartan uppdaterades 31 augusti 2024. Perioden avser september 2024.
Tunnlarna från Gullmarsplan i riktning mot Södermalm är färdigsprängda. Det som återstår i området är de mötande tunnlarna från Södermalm som beräknas bli klara under året. För Söderort återstår tunnelarbete från Slakthusområdet i riktning mot Sockenplan.
För mer information om tunneldrivningen på Södermalm och Nacka, se resp. projektsidor.
Vid Slakthusområdet pågår sprängningar ovan jord för den nya stationen. Dessa redovisas ej på kartan.
Konsten i tunnelbanan
Konsten är viktig i Stockholms tunnelbana och det finns konst på nästan alla dagens stationer. Den traditionen fortsätter när tunnelbanan byggs ut. Alla nya stationer får ett eget konstnärligt uttryck. Varje station gestaltas av en konstnär som jobbar tätt tillsammans med arkitekter och ingenjörer.
Konstnärerna som har uppdraget att gestalta stationerna i Söderort är: Jesper Nyrén (Gullmarsplan) och Helena Isoz (Slakthusområdet).
Nyheter
- Nyhet 2024-01-30
Frysta berget genomsprängt
- Nyhet 2024-01-09
Färdigsprängt vid Gullmarsplan
- Nyhet 2023-09-21
Hur många minuter får du till T-Centralen?
- Nyhet 2023-09-07
Här går nya tunnelbanan nedför
- Nyhet 2023-09-06
Så förändras Stockholm med nya tunnelbanan
- Nyhet 2023-06-13
Rätt att använda marken – så går det till
Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.