Arbeten vid Rudviken/Hagalunds industriområde
Den nya stationen Södra Hagalund får två entréer, en vid Solnavägen och en vid Gelbjutarevägen i Hagalunds industriområde. Från stationsläget sprängs tunnlar ut i riktning mot Hagastaden. Trafikstart är 2028.
Aktuellt
- Aktuellt 2024-11-29
Framdriftskartan för december är uppdaterad
- Aktuellt 2024-11-04
Framdriftskartan för november är uppdaterad
- Aktuellt 2024-10-02
Framdriftskartan för oktober är uppdaterad
- Aktuellt 2024-10-01
Utökade arbetstider på Solnavägen
- Aktuellt 2024-08-22
Framdriftskartan för september är uppdaterad
- Aktuellt 2024-07-30
Sprängningar ovan jord vid Solnavägen återupptas
Station Södra Hagalund
Station Södra Hagalund byggs 40 meter under jord. I anslutning till den nya tunnelbanestationen kommer nya stadskvarter växa fram med en blandning av bostäder och arbetsplatser. Station Södra Hagalund får två entréer, en vid Gelbgjutarevägen i Hagalunds industriområde och en utmed Solnavägen.
Arbeten ovan jord vid Solnavägen
Ovan jord spränger vi bort berg för att lämna plats åt den framtida biljetthallen. Vi bygger även en spont för att stabilisera marken samt borrar för ett rulltrappsschakt.
I samma område bygger Solna stad bostäder och arbetsplatser. Vill du ha meddelande innan sprängningar som sker i samband med det arbetet så kan du anmäla dig på NCVIB:s sida. Anmälningsformulär till avisering inför sprängning.
Läs mer om Solna stads arbeten på Solnavägen.
Vill du ha meddelande för nya tunnelbanans sprängningar anmäler du dig till Region Stockholms tjänst för sprängvarning.
Observera att detta är två olika anmälningsformulär och du behöver anmäla dig via båda om du vill ha avisering inför alla sprängningar som sker i området.
Arbeten ovan jord i Hagalunds Industriområde
Vid Gelbgjutarevägen i Hagalunds industriområde bygger vi stationens norra uppgång.
Norr och söder om den framtida entrén bygger vi ventilationsschakt så att luften i tunnlarna ska bli bra.
Arbeten under jord
Spårtunnlar sprängs ut söderut mot Hagastaden. På framdriftskartan kan du se hur långt vi har kommit.
Bergmassorna transporteras ut via en arbetstunnel i Rudviken. Arbetena utförs av Itinera på uppdrag av Region Stockholm.
Påverkan på området
Från arbetsområdet i Rudviken transporteras bergmassor från sprängningar bort. En del av vägen mellan Regnstigen och Solnavägen är avstängd för bil-, cykeltrafik och gångtrafikanter (rödmarkerat på kartan). Vägsträckan kommer att vara avstängd under hela byggtiden.
I Hagalunds industriområde är delar av Åldermansvägen och Gelbgjutarevägen avstängda när vi bygger ventilationsschakt och station Södra Hagalunds norra entré. Vid Solnavägen är gång- och cykelvägen förbi arbetsområdet avstängd.
Arbetstider
Vi arbetar dygnet runt men våra arbetsmoment anpassas efter riktvärden för buller. Arbetstider för moment under jord som låter mycket, som borrning och sprängning, är som regel helgfria vardagar klockan 07.00–22.00. Sprängningar kan även ske på lördagar klockan 09.00–17.00.
Ovan jord arbetar vi med bullrande arbeten helgfri måndag till fredag kl. 07.00–19.00 Övrig tid får vi jobba med arbetsmoment som inte låter lika mycket.
Tidplan
Arbetena med att spränga ut tunnlar och plattformsutrymmen beräknas vara klart årsskiftet 2025-2026. Sedan bygger vi klart biljetthallar och utrymmen för till exempel rulltrappor och hissar samt lägger spår, installerar signalsystem och allt annat som behövs i tunnelbanan. Det sista vi gör är att provköra med tåg och testa alla tekniska system innan Grön linje till Arenastaden öppnar för trafik 2028
Informationsmaterial
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.