Frågor och svar Söderort
Sträckningen av Blå linje till Söderort
Blå linje förlängs till Nacka och Söderort. Linjen utgår från befintlig station Kungsträdgården och får två förgreningar. En gren fortsätter österut till Nacka och en söderut, via Gullmarsplan, vidare till Sockenplan där den kopplas ihop med Hagsätragrenen som blir en del av Blå linje.
Måste stationerna Globen och Enskede gård läggas ner?
Eftersom tunnelbanan byggs djupt i berg under Saltsjön kan inte spåren komma upp till marknivå redan vid Globen. Tunnelbanan kan inte köras i för branta backar. Därför behöver Globen och Enskede gård ersättas av en ny station under jord. Den nya stationen Slakthusområdet ligger litet djupare och får en uppgång knappt ett kvarter från Globens nuvarande tunnelbanestation och en lite längre söderut.
Vad händer med de nedlagda stationerna?
Det är inte beslutat vad som ska hända med stationerna Globen och Enskede gård efter de lagts ner. Rent formellt ägs marken av Stockholms stad och SL (Trafikförvaltningen) har nyttjanderätt för tunnelbanan. Stadens ambition är att båda områdena ska ingå i fortsatt stadsutveckling. På Stockholm växer, Söderstaden kan du läsa mer om stadens planer för området. Stationerna är i drift tills den nya Blå linjen är klar.
Påverkas Tvärbanan av utbyggnaden?
Nej, utbyggnaden berör inte Tvärbanan.
Håller tidplanen?
Blå linje till Nacka och Söderort ska vara klar 2030. Vi jobbar hårt för att hålla tidplanen.
Hur långt har ni kommit?
Alla tunnlar är utsprängda. Nu pågår arbete med att bygga stationer och biljetthallar ovan jord. Under jord pågår olika markarbeten, gjutningar och att skapa utrymme för alla funktioner som behövs, t ex rulltrappor, hissar och plattformar.
Läs mer om aktuella arbeten på respektive sida för Nacka, Södermalm och Söderort .
Varför blir det bara hissar på vissa stationer?
När avståndet mellan plattform och gatunivån är stort bygger vi stora, snabba hissar eftersom det gör resan snabbare än med rulltrappor. Med hissarna blir restiden kortare. Hissarna är säkra och trygga och väl beprövade utomlands. Man behöver inte trycka på någon knapp för att åka upp eller ner. Trappor kommer inte att vara ett alternativ för att nå plattformen.
Varför kommer det inte mer info i brevlådan?
Utbyggnaden av tunnelbanan är ett jätteprojekt som pågår många år. När vi etablerar oss i ett område skickar vi ut en tryckt grundinformation. Vid enstaka tillfällen t ex när särskilda arbeten ska påbörjas kan vi skicka brev. Vi delar även ut ett tryckt nyhetsbrev 1 ggr/år. I övrigt hushåller vi med skattemedel och informerar genom vår webb, sms och sociala medier.
Varför ska just Hagsätragrenen bli Blå linje?
Det ska byggas cirka 40 000 bostäder i södra Stockholm i tunnelbanans närområde och därför behöver samtliga tre gröna linjer få tätare trafik. Det är trångt under rusningstrafik redan idag, särskilt mellan Slussen och T-Centralen och fler tåg får inte plats på spåren norr om Gullmarsplan där alla tre gröna linjer delar på spåren. När en av de gröna linjerna istället kopplas till Blå linjen kan samtliga linjer få tätare trafik. Efter gedigna utredningar lämpade sig linje 19 bäst att bli blå.
Vem har bestämt namnen på de nya stationerna?
Det är trafiknämnden som har bestämt namnen på de nya stationerna. Här kan du läsa mer .
Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.