Så långt har nya tunnelbanan kommit – på spårkartan 

Undrar du ibland hur mycket som egentligen händer med bygget av nya tunnlar? Utbyggnaden av Stockholms tunnelbana kan ibland kännas osynlig och långt bort. Så här långt har vi kommit om man tittar på framtidens spårkarta.

Nyhet  Nya tunnelbanan  2023-06-29
Mängden spårtunnlar som byggts ut hittils, illustrerat på framtidens spårlinjekartan.

Nya tunnelbanan växer mer för varje vecka. Efter att arbetstunnlarna har byggts går arbetet vidare med spårtunnlarna, där tågen ska gå.  

Och på vissa ställen har spårtunnlarna kommit en bra bit. Så här ser det ut när man ritar ut linjerna på framtidens tunnelbanekarta. De helfärgade partierna visar det som hittills har sprängts ut av spårtunnlarna. De streckade är det som är kvar att sprängas ut: 

Framtidens spårlinjekarta med helfärgade linjer på de platser där spårtunnlarna hittills sprängts ut och streckade linjer för de platser som är kvar att spränga ut.

Blå linje till Barkarby 

Det här är den första delen av nya tunnelbanan som har helt utsprängda spårtunnlar. Men arbetet slutar inte här. Nu när berget tagits ut är det dags att fylla tunnlarna med spår, hissar, rulltrappor, konst – helt enkelt göra tunnlarna till tunnelbana.

Läs mer om Blå linje till Barkarby

Grön linje till Arenastaden 

Både station Hagastaden och Södra Hagalunds stationer är utsprängda och snart ska man börja spränga ut station Arenastaden. 

– Det känns fantastiskt att vi har kommit så långt! Just nu smäller det både i Stockholm och i Solna. Totalt jobbar vi på 17 fronter samtidigt, där det borras och sprängs i olika riktningar under jord, säger Malin Harders, projektchef för Grön linje till Arenastaden. 

– En av våra utmaningar är att vi spränger väldigt nära andras tunnlar, exempelvis Citybanan. Det tar mycket extra tid då vi behöver spränga försiktigt. 

Se framdriftskartan för en detaljerad bild av arbetet just nu 

Läs mer om Grön linje till Arenastaden

Blå linje till Söderort 

Vid Gullmarsplan är Blå linjes plattformsrum utsprängt. Spårtunnlarna från Gullmarsplan söderut sprängs både från Gullmarsplan och från Sockenplan. Norr om Gullmarsplan har tunnlarna nått Norra Hammarbyhamnen, på väg att möta tunnlarna från Sofia. Vid Mårtensdal finns ett parti berg som behöver frysas innan sprängning kan ske.  

Se framdriftskartan för en detaljerad bild av arbetet just nu

Läs mer om Blå linje till Söderort

Blå linje till Södermalm och Nacka 

Från Kungsträdgården och Södermalm byggs just nu tunnlar från var sitt håll under Saltsjön. Tunnlarna från Kungsträdgården är just nu under Skeppsholmen. Station Sofia är färdigutsprängd och spårtunnlarna har kommit till södra Södermalm. 

– På sträckan Blasieholmen till Hammarby Sjöstad har vi tre entreprenader där det är full fart och arbete pågår på ett 15-tal tunnelfronter. Totalt är drygt 50% av tunnlar och stationer utsprängda och på Sofia är hela blivande plattformsutrymmet utsprängt och betongarbeten har kunnat påbörjats, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linje till Södermalm och Hammarby Sjöstad.  

Från stationerna Hammarby kanal, Sickla och Järla byggs spårtunnlarna vidare i båda riktningarna. I Nacka har man nått den nya slutstationens östraste punkt – vändplatsen efter stationen som har plats för 6 stillastående tåg som ska kunna parkera över natten. 

Se framdriftskartan för en detaljerad bild av arbetet just nu

Läs mer om Blå linje till Södermalm

Läs mer om Blå linje till Nacka 

Utbyggd depå i Högdalen 

När tunnelbanan i Stockholm blir längre behövs fler tåg. För att kunna ta hand om fler tåg än i dag ska Högdalsdepån byggas ut. En ny tunnel byggs också för att ansluta depån till tunnelbanans Farstagren, så att tågen kan komma in och ut via både Högdalen och Hökarängen.  

Se framdriftskartan för en detaljerad bild av arbetet just nu

Läs mer om utbyggnaden av Högdalsdepån 

Gul linje till Älvsjö 

Den gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö är just nu under planering och beräknas börja byggas 2025 om alla tillstånd finns. 

Läs mer om Gul linje till Älvsjö

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00