Dagens ljus når tunnlarna i Sickla
I april nåddes ännu en milstolpe för nya tunnelbanan. Nu letar sig dagsljus ner i tunnelbanesystemet på ännu en plats. Den här gången i Sickla.
I Sickla pågår arbetet med att bygga biljetthall med entréer mot Alphyddevägen och Sickla Galleria. Meter efter meter borrar och spränger sig nya tunnelbanan fram i berget. Nu har arbetet kommit så långt att det finns en öppning mellan tunnlarna under jord och den framtida biljetthallen. Här ska rulltrappor och hissar så småningom ligga.
På arbetsområdet ovan jord mellan Värmdövägen och Sickla Galleria pågår många arbeten samtidigt. Sprängningarna ovan jord fortsätter under våren samtidigt som flera betongkonstruktioner börjar ta form.
Betong – stommen i nya tunnelbanan
Betongen utgör grunden i alla byggnader där biljetthallar och entréer ska ligga. Även inne i tunnlarna byggs betongkonstruktioner som till exempel plattformar, tunnelväggar och teknikutrymmen.
När man gjuter betong börjar man oftast med att bygga en form av trä och fixera armeringsjärn i den. Sen fylls formen med betong. På några dagar har betongen härdat och formen kan monteras ner. Ibland gjuts betongdelar i fabrik innan de transporteras till bygget och lyfts på plats med stora kranar.
Läs mer om arbetet med nya tunnelbanan
Betong lägger grunden för ny tunnelbana
Plötsliga borrarbeten väcker frågor
Läs mer om utbyggnaden till Nacka
Färdigsprängt utanför Nacka Forum
Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.