Så långt har nya tunnelbanan kommit – på spårkartan
Undrar du ibland hur mycket som egentligen händer med bygget av nya tunnlar? Utbyggnaden av Stockholms tunnelbana kan ibland kännas osynlig och långt bort. Så här långt har vi kommit om man tittar på framtidens spårkarta.
Nya tunnelbanan växer mer för varje vecka. Efter att arbetstunnlarna har byggts går arbetet vidare med spårtunnlarna, där tågen ska gå.
Och på vissa ställen har spårtunnlarna kommit en bra bit. Så här ser det ut när man ritar ut linjerna på framtidens tunnelbanekarta. De helfärgade partierna visar det som hittills har sprängts ut av spårtunnlarna. De streckade är det som är kvar att sprängas ut:
Blå linje till Barkarby
Det här är den första delen av nya tunnelbanan som har helt utsprängda spårtunnlar. Men arbetet slutar inte här. Nu när berget tagits ut är det dags att fylla tunnlarna med spår, hissar, rulltrappor, konst – helt enkelt göra tunnlarna till tunnelbana.
Läs mer om Blå linje till Barkarby
Grön linje till Arenastaden
Både station Hagastaden och Södra Hagalunds stationer är utsprängda och snart ska man börja spränga ut station Arenastaden.
– Det känns fantastiskt att vi har kommit så långt! Just nu smäller det både i Stockholm och i Solna. Totalt jobbar vi på 17 fronter samtidigt, där det borras och sprängs i olika riktningar under jord, säger Malin Harders, projektchef för Grön linje till Arenastaden.
– En av våra utmaningar är att vi spränger väldigt nära andras tunnlar, exempelvis Citybanan. Det tar mycket extra tid då vi behöver spränga försiktigt.
Se framdriftskartan för en detaljerad bild av arbetet just nu
Läs mer om Grön linje till Arenastaden
Blå linje till Söderort
Vid Gullmarsplan är Blå linjes plattformsrum utsprängt. Spårtunnlarna från Gullmarsplan söderut sprängs både från Gullmarsplan och från Sockenplan. Norr om Gullmarsplan har tunnlarna nått Norra Hammarbyhamnen, på väg att möta tunnlarna från Sofia. Vid Mårtensdal finns ett parti berg som behöver frysas innan sprängning kan ske.
Se framdriftskartan för en detaljerad bild av arbetet just nu
Läs mer om Blå linje till Söderort
Blå linje till Södermalm och Nacka
Från Kungsträdgården och Södermalm byggs just nu tunnlar från var sitt håll under Saltsjön. Tunnlarna från Kungsträdgården är just nu under Skeppsholmen. Station Sofia är färdigutsprängd och spårtunnlarna har kommit till södra Södermalm.
– På sträckan Blasieholmen till Hammarby Sjöstad har vi tre entreprenader där det är full fart och arbete pågår på ett 15-tal tunnelfronter. Totalt är drygt 50% av tunnlar och stationer utsprängda och på Sofia är hela blivande plattformsutrymmet utsprängt och betongarbeten har kunnat påbörjats, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linje till Södermalm och Hammarby Sjöstad.
Från stationerna Hammarby kanal, Sickla och Järla byggs spårtunnlarna vidare i båda riktningarna. I Nacka har man nått den nya slutstationens östraste punkt – vändplatsen efter stationen som har plats för 6 stillastående tåg som ska kunna parkera över natten.
Se framdriftskartan för en detaljerad bild av arbetet just nu
Läs mer om Blå linje till Södermalm
Läs mer om Blå linje till Nacka
Utbyggd depå i Högdalen
När tunnelbanan i Stockholm blir längre behövs fler tåg. För att kunna ta hand om fler tåg än i dag ska Högdalsdepån byggas ut. En ny tunnel byggs också för att ansluta depån till tunnelbanans Farstagren, så att tågen kan komma in och ut via både Högdalen och Hökarängen.
Se framdriftskartan för en detaljerad bild av arbetet just nu
Läs mer om utbyggnaden av Högdalsdepån
Gul linje till Älvsjö
Den gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö är just nu under planering och beräknas börja byggas 2025 om alla tillstånd finns.
Pressfrågor
Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30
För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.
Har du frågor?
Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00