Undrar du något om utbyggnaden finns det snabb hjälp att få. Årets alla dagar, dygnet runt, svarar SL Kundtjänst på dina frågor.
– Om det är en lätt fråga kan du få svar redan samma dag, men om vi behöver ta hjälp av en expert kan det dröja lite längre, säger Malin Holm, som är samordnare för frågor som handlar om nya tunnelbanan.
Många frågor varje dag
SL Kundtjänst tar emot ett stort flöde med frågor om kollektivtrafiken i Stockholm varje dag. En specialutbildad grupp hanterar just frågorna om utbyggnaden av tunnelbanan. Många undrar om tidplanen, arbetstider och hur kommande arbeten kan störa.
– Det är alltid svårt att svara på frågor om störningar eftersom det är så mycket som kan påverka hur man upplever det, säger Malin Holm.
– Då får vi förklara att det kan bero på vilka arbetsmoment som görs för tillfället och hur många maskiner som är igång samtidigt, om ditt hus är grundlagt på berg eller lera och vad berget har för egenskaper. Störningarna förändras också när arbetet flyttar på sig. Dessutom är det individuellt hur mycket man störs, fortsätter hon.
En ovanlig fråga
Frågorna kommer in via telefon, genom kontaktformuläret eller i något av SL:s kundcenter. Malin Holm möter kunder i butiken på Sergels torg en dag i veckan.
– Men den allra största tiden svarar jag på mejlfrågor. Just nu jobbar vi hemifrån, och det funkar bra tack vare våra tekniska system.
En av de lite mer ovanliga frågorna kom från en konststudent.
– Han undrade vilken nyans byggplanken var målade i. Som tur var kunde vi plocka fram koden åt honom, den heter S 2030-G80Y, säger Malin Holm.
Kontakta SL Kundtjänst
Fyll i kontaktformuläret eller ring 08-600 10 00.
Läs mer
Läs mer om aktuella arbeten i Arenastaden, Barkarby, Nacka, Södermalm, Söderort eller de som rör depån i Högdalen.
Vill du också veta mer om färgen på planken? Läs artikeln: Därför är planken gulgröna