Första genomslaget i tunnlarna mellan Södermalm och Hammarby Sjöstad

På kvällen den 18 juni fick nya tunnelbanan ännu ett genomslag i tunnlarna. Denna gång mellan Södermalm och Hammarby Sjöstad. Nu är det hål i berget hela vägen mellan nya station Sofia i Stigbergsparken och Sickla udde.

Nyhet  Södermalm  2024-06-19
Bilden visar genomslaget i tunnlarna mellan Södermalm och Hammarby kanal.
Tunneln från Södermalm sedd från andra hållet efter genomslaget.

Genomslaget skedde i en av de tre tunnlar som sprängts fram norrifrån mot Hammarby Sjöstad. Det är det första av tre, de andra planeras till de kommande två veckorna.

– Det här är en stor milstolpe i projektet som krävt stor logistikplanering eftersom det är olika entreprenörer på vardera sida av genomslaget och många personer är involverade i arbetet, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linje till Södermalm och Hammarby Sjöstad.

Andreas Burghauser

I området har sprängningsarbeten pågått parallellt i sex tunnlar norrifrån. Samtidigt har tunneldrivning pågått i två tunnlar söderifrån Hammarby Sjöstad. Genomslagen innebär att all tunneldrivning i Hammarby Sjöstad är klar.

– Arbetet med att borra och spränga ut tunnlar i det här området är i sluttampen. I slutet av året ska all tunneldrivning här vara klar och fortsatt fokus blir allt arbete som kvarstår ovan jord på våra arbetsområden, och med att omvandla de tomma tunnlarna till färdig tunnelbana, fortsätter Andreas Burghauser.

En del tunnelsprängningar kvar

Norrifrån Södermalm kvarstår tunneldrivning under Stora Blecktornsparken. Tre tunnlar ska kopplas ihop med tunnlarna från Gullmarsplan. Under de kommande månaderna sker även sprängningar i det blivande rulltrappsschaktet. Det löper från plattformsrummet under Hammarby kanal upp i fastigheten på Katarina Bangata 80, där den norra stationsentrén ska ligga. Från Sickla pågår tunnelsprängningar i området mellan Sicklavägen och Sickla kanal. Här väntas genomslag till tunnlarna från Hammarby Sjöstad omkring årsskiftet 2024/2025.

Följ tunnelsprängningarna på framdriftskartan som uppdateras varje månad.

Efter sprängningarna fortsätter arbetet i tunnlarna med betong- och markarbeten. Därefter ska spår, el och olika tekniska system installeras och testas innan tunnelbanan kan tas i drift. Trafikstart är år 2030.

Undrar du något?

Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.