Test på test av tekniken i tunnelbanan

Det behövs många tekniska system på de nya tunnelbanestationerna. Dessutom ska de kunna kommunicera med varandra. För att allt ska funka behövs många tester. Arbetet är redan i gång.

Nyhet  Nya tunnelbanan, Nyheter  2025-02-10
Rulltrappa på station Hagastaden och lådan med rullprappssimulatorn.
I simulatorn ryms samma teknik som i en rulltrappa. Visionsbilden visar station Hagastaden.

En rulltrappa nedtryckt i en liten låda har levererats till Region Stockholms provningslokal. 

– Det är leverantören som skickat hit den här simulatorn för att vi ska kunna testa den tillsammans med våra tekniska system, säger Magnus Thernelius, provningsledare.  

Det ser knappast ut som en rulltrappa. Men tekniken är densamma och genom att koppla samman den med olika enheter och skicka signaler mellan dem kan man redan nu identifiera problem och hinna lösa dem innan de riktiga rulltrapporna ska installeras på de riktiga stationerna.  

– Ju mer vi kan lösa redan nu, desto bättre. Det blir jobbigare om vi behöver göra förändringar när alla rulltrappor redan är installerade.  

Under våren ska rulltrapporna på Blå linje till Nacka och Söderort genomgå det första testet som Region Stockholm gör. Även tillverkarna testar systemen flera gånger, och sammanfattar sina resultat i utförliga rapporter.  

Allt ska funka i alla situationer

Och det är långt ifrån bara rulltrappor som testas på det här systematiska sättet. På en tunnelbanestation finns det gott om system som vi resenärer inte kan se, som ventilation, el, vatten, avlopp och övervakningssystem – som fyller viktiga funktioner varje dag. Allt detta testas noggrant många gånger både före och efter att de installerats i nya tunnelbanan. 

Genom att testa allt och vara säker på att det funkar i vardagen blir tunnelbanan också säker om det någon gång skulle inträffa att stationen behöver utrymmas. Då startar ett flöde av aktiviteter som påverkar massor av system samtidigt.  

– Då handlar allt om att hjälpa alla som vistas på stationen att komma ut så snabbt som möjligt. Då är det livsviktigt att allt samspelar och fungerar tillsammans, säger Magnus Thernelius.  

Läs mer om rulltrappor och hissar i nya tunnelbanan 

Upp och ner på 197 ställen

Så bli tomma tunnlar tunnelbana

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00