Problematiskt läge mot lösning i Sickla och Järla

Under hösten har entreprenören CRTG haft ett bekymmersamt ekonomiskt läge i de två entreprenader där de har kontrakt – Sickla och Järla, båda två i Nacka.

Nyhet  Nacka, Nya tunnelbanan  2024-12-20
Karta över ny tunnelbanesträckning Sickla-Järla och porträtt av projektchef Theresa Millqvist.

Det ekonomiska läget har fått flera konsekvenser. Produktionstakten har varit låg och det beror i hög utsträckning på att bolaget under hösten har underlåtit att betala både inhyrd personal och underleverantörer. Något som Region Stockholm ser mycket allvarligt på.

­– Så fort vi fick veta krävde vi att de skulle rätta till det omedelbart. Så vitt vi vet nu har det skett. Det är ändå inte alls acceptabelt. De revisioner vi har gjort visar även att CRTG har haft brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet, säger Theresa Millqvist.

Det är andra gången som liknande brister upptäcks när förvaltning för utbyggd tunnelbana gjort revisioner hos CRTG.

– Även om bristerna vi upptäckte i revisionen är åtgärdade nu kommer vi att fortsätta följa upp CRTG:s arbete och åtgärder noggrant, säger Theresa Millqvist.

Under hela hösten har förvaltningen haft en allt skarpare dialog på allt högre nivåer inom koncernen i både Sverige och Kina, för att få CRTG att lösa situationen:

– Ägarbolaget har stark ekonomi. Vi har fått veta att CRTG har börjat betala sina underleverantörer och att det är nya medel på väg, säger Theresa Millqvist.

Förvaltning för utbyggd tunnelbana betalar CRTG för utfört arbete. 

– Vi kan inte betala dem för mer än de jobb de gör. CRTG har juridiskt och ekonomiskt ansvar för uppdraget och för att betala både underleverantörer och personal, säger Theresa Millqvist.

Nu har arbetena börjat rulla igång igen och nya medel ska vara på väg, enligt uppgift från CRTG. Tidplanen för tunnelbanan till Nacka har inte påverkats.

– Som det ser ut just nu hanterar vi förseningen inom vår tidplan. Vi förväntar oss full produktion i början på det nya året, säger Theresa Millqvist, projektchef för tunnelbanan till Nacka.

Just nu finns inga planer på att häva kontraktet.

– En hävning har konsekvenser som är svåra att bedöma. Mitt fokus nu är att få igång arbetena för fullt igen, att fortsätta följa upp hur CRTG arbetar och att följa vår tidplan för tunnelbanan till Nacka, säger Theresa Millqvist.

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00