Hoppa till huvudinnehåll

Från industriområde till levande stad

Idag består Hagalunds industriområde mest av arbetsplatser och små industrier. Men med den nya tunnelbanestationen ska den här delen av Solna bli en attraktiv blandstad, med både bostäder och arbetsplatser.

Stationen i Hagalunds industriområde kom med ganska sent i planeringen av Gul linje till Arenastaden. I mars 2017 kom Stockholms läns landsting och Solna stad överens om att landstinget bygger stationen och Solna 4 000 bostäder i området. I april i år beslutades att stationen ska heta Södra Hagalund.

– Vi har hittat ett jättebra läge för stationen. Det blir uppgångar på båda sidor om järnvägen och det kommer att passa både boende och de som jobbar i området, säger Malin Harders, projektchef för Gul linje till Arenastaden.

Det var hösten 2016 som det började luta åt att Sverigeförhandlingen skulle ta med även en station i Hagalunds industriområde. Då påbörjades förberedelserna för bygget, så att den kan byggas samtidigt som resten av tunnelbanan till Arenastaden:

– Station Södra Hagalund gör att Gul linje till Arenastaden bidrar med ännu mer nytta till ännu fler framtida resenärer, säger projektchef Malin Harders.

– Utbyggd kollektivtrafik är en förutsättning i en stad som utvecklas och växer med nya bostäder och arbetsplatser, säger Carolina Pettersson, chef för stadsbyggnadsförvaltningen, Solna stad.

En stor del av den nya bebyggelsen hamnar nära den nya tunnelbanestationen, men det blir nya bostäder även utmed andra delar av Solnavägen, som ska förvandlas till en stadsgata, fylld av liv och människor.

– Tunnelbanan bidrar till en mer sammanhållen stad, och stadsdelar som gamla Råsunda och Hagalund länkas samman med de nya stadskvarter som växer fram längs Gula linjens sträckning, säger Carolina Pettersson, Solna stad.

Planerad byggstart för Gul linje till Arenastaden är första halvåret 2019. Byggtiden är cirka sex år. 

Vill du veta mer om konsten på stationen Södra Hagalund? Läs vår intervju med konstnären Pia Törnell. 

2018-09-25