Hoppa till huvudinnehåll

Tornseglare får nytta av tunnelbanan

Ventilationstorn Igelbäcken
Mitt ute i naturreservatet där Igelbäcken rinner fram kommer ett åtta meter högt timrat torn att resa sig. Det behövs för att ventilationen i tunnelbanan ska fungera – men ska också fungera som häckningsplats för tornseglaren.

– Tornet kommer att bli både fint och funktionellt. Och det är bra förutsättningar för fåglar här, eftersom kommunen ska anlägga en våtmark runtomkring. Utformningen har skett i nära samarbete med Järfälla kommun, säger Linus Fransson von Essen från White arkitekter.

Byggs i knuttimrad furu
Tornet kommer att utformas som en oktogon – alltså en åttahörning. Det gör att tornet ser runt ut på håll, men när man kommer närmare ser man kantigheten. Och då framträder även materialet.

–  Man kommer se den massiva knuttimrade furun, vinklarna som blir av timringen och  de inbyggda holkarna.

–  Vi ska ju bygga i ett naturreservat och ett kulturlandskap. Vi har inspirerats av svensk traditionell byggteknik och formen från den klassiska rundlogen. Men vi har även tittat på väldigt vackra traditionella duvslag från Iran, med samma form, säger Linus Fransson von Essen.

"Som ett fågelhotell"
Tornseglaren är fågeln som nästan aldrig landar och som föredrar att häcka på höjd. Namnet kommer sig av att de ofta byggt bo i kyrktorn. På ventilationstornets översta del kommer det att finnas vinklar och hål där häckande tornseglare ska trivas.

–  Att tornet blir 8 meter högt är för tornseglarnas skull. Men det kan även bli andra slags holkar längre ner på tornet, som mesar och finkar kan bo i – som ett fågelhotell. Man kanske kan tänka sig att barn i närheten gör utflykter hit och kollar på fåglar, det vore kul, säger Linus Fransson von Essen.

Luft som på en tunnelbaneplattform
Men samtidigt har ju tornet en viktig funktion för tunnelbanans ventilation.

–  Här kommer luften nerifrån tunnelbanan ut, det är ett så kallat avluftstorn, säger Henrik Laurell, samordnande projektledare för tunnelbanan till Barkarby.

Henrik Laurell

–  Luften som kommer ut är ungefär som den som finns på en vanlig tunnelbaneplattform där du står och väntar på tåget. De partiklar som kan följa med luften upp kommer snabbt att blåsa iväg och spridas över stor yta, så det är ingen risk – varken för fåglar eller människor, säger Henrik Laurell.

Under senhösten i år är det planerad byggstart för tunnelbanan till Barkarby. Byggtiden är cirka sex år – sen kan både resenärer och fåglar dra nytta av den nya tunnelbanan.


Illustration: White Arkitekter

2018-05-14