Tidplan
-
Stockholmsförhandlingen
Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Järfälla kommun och Solna stad ingår i en överenskommelse om en utbyggnad av tunnelbanan.
-
Samråd
Vi tar in synpunkter på övergripande förslag på olika stationslägen och sträckningar från boende, kommuner, myndigheter och andra berörda.
-
Markundersökningar påbörjas
Vi utför markundersökningar för att kontrollera jordens och bergets kvalitet innan utbyggnaden startar. Resultatet används som underlag i vårt planeringsarbete.
-
Lokaliseringsutredning
Lokaliseringsutredningen beskriver konsekvenserna av olika sträckningar och stationslägen.
-
Beslut landstingsstyrelsen
Landstingsstyrelsens inriktningsbeslut för utbyggnadens fortsatta planering.
-
Samråd
Vi tar in synpunkter på placering, utformning och byggskedet som ett led i arbetet med järnvägsplan och tillståndsansökan till mark- och miljödomstolen.
-
Kompletterande samråd
Vårens genomgång av våra planer har resulterat i mindre och större förändringar. Ett kompletterande samråd med möjlighet att lämna synpunkter genomförs under hösten 2016.
-
Kompletterande samråd
Under perioden 9 till 22 januari hölls ett kompletterande samråd för tunnelbana till Arenastaden. Samrådet rörde en ny station i anslutning till Hagalunds industriområde och arbetstunnlar i Hagastaden.
-
Tillståndsansökan
Tillståndsansökan lämnades in till mark- och miljödomstolen. Mark- och miljödomstolen prövar framförallt grundvattenbortledning. Även buller, vibrationer och utsläpp till vatten regleras i prövningen. Tillståndsansökan för tunnelbana till Arenastaden skickades in till Mark- och miljödomstolen i februari 2017. Du hittar dokumenten i boxen ”Miljöprövning 2017”.
-
Granskning av järnvägsplan
De färdiga förslagen på sträckning och stationer ställdes ut för granskning tillsammans med miljökonsekvensbeskrivningen 31 maj – 22 juni 2017. Här redogörs för de synpunkter som kommit in under tidigare samråd och hur de har tagits om hand.
-
Miljödom
Mark- och miljödomstolen fattade beslut om miljödom. Mark- och miljödomstolen prövar framförallt grundvattenbortledning. Även buller, vibrationer och utsläpp till vatten regleras i prövningen.
-
Upphandling
Under 2018 påbörjade vi våra upphandlingar av entreprenörer.
-
Förberedande arbete arbetstunnlar
För att kunna bygga spårtunnlar och stationer behövs en arbetstunnel vid varje station. Vi började med förberedande arbeten för arbetstunnel Hagalund och arbetstunnel Hagastaden under hösten 2020.
-
-
Markåtkomst
Järnvägsplanen ger oss rätt att lösa in det som behövs permanent och tillfälligt för tunnelbanan, både ovan och under jord.
-
Planerad byggstart spårtunnlar och stationer
När arbetstunneln kommit fram till stationsläget börjar arbetet med plattformsrummet och tunnlarna. Det mesta av arbetet med stationerna sker underifrån. Vi borrar och spränger i berget. Det utsprängda berget lastas ut genom arbetstunnlarna och körs bort. Stationsentréerna kommer att byggas från markytan.
-
Planerad byggstart installationer
När tunnlarna är klara görs installationer av sådant som elsystem, signalsystem, brandskydd, ventilation, vatten och avlopp.
-
Trafikstart
Trafikstart 2028.
Undrar du något?
Skriv till SL:s kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.