Här sprängs den iskalla tunneln fram

Vid Gullmarsplan har man behövt frysa en del av berget för att kunna bygga klart spårtunneln. Nu när berget nått rätt temperatur är sprängningarna i full gång.

Nyhet  Nya tunnelbanan, Upphandling  2023-10-12
Tunnel med fläckar av fryst berg i taket. En del av en gul borrigg syns till vänster.
På iskallt uppdrag. En borrigg borrar hål inför sprängning i det frysta bergrummet. Foto: Region Stockholm

Under våren och sommaren har frysningen pågått genom att pumpa in kylmedel i cirka 40 meter långa rör i tunneln under Mårtensdal. Området består av svagare berg och för att enklare kunna spränga fryser man därför ner berget till minst -5 °C. 

Här kan du läsa mer om den ovanliga metoden att frysa berg.

– Vi har kommit ungefär en tredjedel av sträckan i ena tunnelröret och precis påbörjat det andra, säger byggledare Mathias Tisjö Brinck.

Den här videon visar tunneln och det frysta berget. Lägg märke till fläckar av is på tunnelväggarna:

– Det har varit en lite haltande start på det här avsnittet då vi haft problem att få sprutbetongen att fästa på den frysta ytan. Nu har vi dock hittat en metod som verkar fungera och hoppas att resten kommer rulla på utan problem

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00