Försök under jord för bättre arbetsmiljö 

Maskinerna är fler och arbetarna färre. Det mesta har blivit mekaniserat sedan tunnelbanan byggdes ut senast. Men en sak är sig lik. Det tunga arbetet med att trycka in flera meter långa bultar för att säkra tunneltaket sker fortfarande för hand. Men djupt under Södermalm pågår försök med att i stället göra detta med en maskin.

Nyhet  Hållbarhet, Nya tunnelbanan, Stigbergsparken  2023-03-28
Två delad bild. Kalle Pellinen i gula arbetskläder och hjälm gör tumme upp. Andra delen en hytt i en bultmaskin.
Kalle Pellinen gillar den mekaniska bultmaskinen.

Inne i en varm, ombonad förarhytt sitter bultriggsoperatören Kalle Pellinen. Det tar honom fyra minuter att borra ett hål, fylla det med cement och sen trycka in bulten. Det enda som hörs är Kalles Spotifylista. 

— Jag har jobbat med att sätta bult manuellt också. Det är tungt, det sliter på rygg och axlar och det stänker cement. Det här är stor skillnad, jag ser bara fördelar, säger Kalle Pellinen. 

Än så länge är det dock ett försök som är igång drygt 100 meter under Sofia kyrka på Södermalm, det tredje försöket i raden. Försöksserien är ett samarbete mellan Region Stockholm, de entreprenörer som bygger tunnlarna och företagen som tillverkar maskinerna. 

Nytt sätt att tänka

— Vi har lärt oss mycket. Det är verkligen inte bara att köra in en maskin och börja bulta, utan det innebär ett nytt sätt att tänka och planera, säger Martin Hellgren, chef för utbyggnaden från Kungsträdgården till Nacka och till Söderort.  

I gruvindustrin har bultsättningen varit mekaniserad länge, men där är det andra krav.  

— Våra bultar ska hålla i minst 120 år. I en gruvort handlar det om mycket kortare tid. Vi måste vara säkra på att metoden funkar i olika slags berg och att det går att göra arbetet effektivt, samtidigt som bultarna håller hela livslängden, säger Martin Hellgren.  

Stor skillnad för branschen

Än så länge ser resultaten från försöken bra ut. Vid årsskiftet kommer de tre försöken att vara färdigutvärderade.  

— Vi vill vara med och driva den tekniska utvecklingen inom mekaniserad bultsättning. Lyckas vi kan det göra stor skillnad för branschen, avslutar Martin Hellgren.  

Försök nummer 2, i tunnlarna under Hammarby kanal, är i final i en årlig arbetsmiljötävling för byggbranschen. Tävlingen avgörs vid lunchtid, tisdag 28 mars.  

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00