Skip to main content

Så blir nya tunnelbanan vid Gullmarsplan

I höst intensifieras arbetet med utbyggnaden av Blå linje vid Gullmarsplan. Den nya plattformen hamnar under Grön linje och kommer att vara färdigbyggd 2030 – men redan nu kan du se hur stationen ska bli när den är klar.

Publicerad 2020-09-16

Klicka här för att öppna en större version av bilden.

I framtiden kommer station Gullmarsplan att vara en ännu viktigare knutpunkt än vad den är idag. Förutom att byta till bussar, tvärbana och Grön linje kommer du även att kunna byta till tunnelbanans Blå linje, som tar dig både söderut till Hagsätra och norrut, via T-Centralen. Blå linjes plattform kommer att byggas 70 meter ned i berget under Grön linje, med hissförbindelse i ena änden och rulltrappor och hiss i den andra.

Bussarna kommer gå som vanligt uppe på bussterminalen. Några hållplatslägen kommer flyttas och vissa förändringar görs för hissar och entrélägen. 

Biljetthallen får en ny spärrlinje som blir entrén till den Blå linjen.  

De nya snabbhissarna tar resenärer ned till den ena änden av Blå linjes plattform.  

På den nya plattformen kommer man kunna byta till tåg mot både Hagsätra och T-Centralen. Det är ännu inte bestämt om de norrgående tågen går vidare till Barkarby eller till Hjulsta.    

I andra änden av den nya plattformen finns en utgång med rulltrappa och hiss mot Mårtensdal i Hammarby Sjöstad.    

Den nya plattformen i genomskärning, med hissar i ena änden och rulltrappor och hiss i den andra.  


Framtidens Gullmarsplan klockan 07:30-08:30 (Siffror för 2018 inom parentes) 

13 900 påstigande, alla färdmedel (10 900)  

6 900 påstigande, Grön linje (7 800) 

1 900 påstigande, Blå linje 

700 personer byter från Blå linje till Grön linje 

300 personer byter från Grön linje till Blå linje 

1000 personer byter från bussterminal till Blå linje 

 

Klicka här för att läsa mer om Blå linje till Söderort. 

 

2020-09-17