Ny maskin tar över tungt jobb i tunnlarna

Genom att sätta bultar i berget får man en stabil tunnelkonstruktion. Men jobbet som ofta utförs för hand är mycket slitsamt. I ett unikt samarbete prövas en ny, mer skonsam metod i nya tunnelbanans tunnlar.  

Nyhet  Nya tunnelbanan  2022-02-03
Bultrigg i tunnel.

När man har sprängt och lastat ut bergmassorna ur tunneln undersöker en geolog om berget måste förstärkas. Förstärkningen i tunnlarna görs ofta genom att spruta betong på bergytorna och ibland behövs även bultning.  

Bultning innebär att ett borrhål fylls med cement och en stålstång (bergbulten) trycks in i hålet. Bergbultarna är vanligtvis mellan tre och sex meter långa, beroende på hur stora tunnlarna är.  

– Att trycka in stålstången i borrhålen är en mycket tung och riskfylld uppgift som vanligen utförs för hand. Dessutom är det en väldigt gammaldags metod, säger Sjoerd Spijkerman, delprojektledare för tunnelbanan till Södermalm.  

Sjoerd Spijkerman, delprojektledare för tunnelbanan till Södermalm.  
Sjoerd Spijkerman, delprojektledare för tunnelbanan till Södermalm.  

Unik utveckling

I ett unikt samarbete mellan entreprenör, beställare och maskinleverantör pågår nu ett pilotförsök med mekaniserad bultning. Målet är att skapa en tryggare arbetsmiljö och underlätta för de som tidigare skött bultningen manuellt.   

– Det har retat mig att den här gamla metoden aldrig har moderniserats. Men nu har vi lyckats koppla ihop oss som är beställare, maskinleverantör och entreprenör. Genom att titta på nya tunnelbanans kravställning med arbetsmiljöglasögon och lyssna på alla parter försöker vi hitta ett modernt sätt att montera bergbultar – utan att riskera sämre kvalitet. Det är en utveckling som branschen inte har sett tidigare, säger Sjoerd Spijkerman.  

Bultmaskin jobbar. Två arbetare i gula jackor tittar på arbetet.
Pilotprojekt mekanisk bultning pågår i nya tunnelbanans tunnlar.

Den här typen av maskin har tidigare använts i gruvor. Men där har man inte samma krav på livslängd. Tunnlarna som byggs fram under Stockholm ska hålla i minst 120 år.  

– Nu har det skruvats på maskinen och vi kan utföra bultningen på ett säkrare sätt. Det är mycket skönare att sitta i en kupé, lyssna på bra musik, trycka på knappar och se saker hända, än att stå på en plattform med tunga stålrör på axlarna indränkt i cementpasta, säger Sjoerd Spijkerman.  

Testas på flera platser

Maskinen har tidigare testats i tunnlarna i Veddesta men de senaste veckorna har den gått vid Hammarby kanal. Och det preliminära resultatet ser lovande ut.   

– En operatör sa att han ville gifta sig med maskinen, säger Sjoerd Spijkerman.   

Under ett arbetspass på tio timmar brukar 3–4 bergarbetare sätta runt 80 bultar – och då med stor påfrestning på kroppen.   

– Redan på andra dagen satte vi 90 bultar med maskinen. Och då lär vi oss fortfarande hur den här fungerar, säger Sjoerd Spijkerman.    

Nu har den här maskinen och entreprenören snart gjort sitt i pilotprojektet och metoden ska föras vidare i utbyggnaden.   

– För att utreda om en metod verkligen är bra måste man testa olika maskiner, olika entreprenörer och olika platser. Från och med sommaren 2022 kommer en annan maskinleverantör testas i Sofiakontraktet och förhoppningen är att även denna maskin kan uppleva till nya tunnelbanans tuffa krav. 

I slutet av året kommer hela pilotprojektet att utvärderas. 

– Det är jätteroligt att vi på nya tunnelbanan sätter ner foten och testar något nytt för att bli av med en gammal metod som riskerar att skada folk. Klart vi ska utveckla det här, säger Sjoerd Spijkerman.  

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00