Hoppa till huvudinnehåll

Startklart på Södermalm

Londonviadukten
Åtta arbetstunnlar behövs för att bygga ut Blå linje till Nacka och Söderort. Snart syns den första arbetsplatsen vid Londonviadukten på Södermalm.

Publicerad 2019-11-14

Det är på parkeringsplatsen intill Stigbergets brant som arbetstunneln ska byggas. Här kommer personal, byggmaterial, maskiner och bergmassor transporteras mellan markytan och den framväxande tunnelbanan 100 meter under jord.

– En bra placering för en arbetstunnel, bland annat för att vi kan komma ut direkt på Stadsgårdsleden med våra bergtransporter utan att behöva köra på mindre gator, säger Andreas Burghauser, projektchef.

Andreas Burghauser

Det första som händer är att arbetsplatsen görs i ordning med stängsel, arbetsbodar och allt annat som behövs för att kunna börja bygga.

– Vi ska också göra en del markarbeten innan vi kan börja borra och spränga ut tunneln i vår, säger Andreas Burghauser.

Om ungefär två år är arbetstunneln färdig. Sedan kommer den användas under bygget av spårtunnlar och stationer. Den totala byggtiden för Blå linje till Nacka och Söderort är 10 år.

De som bor eller arbetar nära arbetstunneln kommer att få mer information innan vi börjar spränga ut tunneln.

Londonviadukten



Läs mer om Blå linje till Södermalm
Så här går det till att bygga tunnelbana

 

2019-11-18